Препис-извлечение от Протокол №23 от заседание на Общински съвет, проведено на 24.04.2025 година
ОТНОСНО: Бюджет за 2025 година, индикативен разчет за сметките от Европейския съюз за 2025 година на Община Велико Търново и Инвестиционна програма за 2025 година
РЕШЕНИЕ № 572
На основание чл.52, ал.1 и чл. 21, ал.1, т.6 от ЗМСМА във връзка с чл. 94, ал.2 и чл. 39 от ЗПФ, Великотърновски общински съвет приема бюджета на Община Велико Търново за 2025 година по приходната и разходната част в размер на 193 990 260 лева, в това число:
приходи и разходи за делегирани от държавата дейности в размер на 133 662 731 лева т.ч.: текущи разходи в размер на 129 104 952 лева, капиталови разходи - 4 557 779 лева;
местни приходи и разходи за местни и дофинансирани държавни дейности в размер на 60 327 529 лв., в т.ч.: текущи разходи 48 833 879 лева, капиталови разходи - 11 493 650 лева /Приложение 1, Приложение 2, Приложение 2А, Приложение 2Б, Приложение 2B, Приложение 17 , Приложение 18, Приложение 19, Приложение 20/;
утвърждава реализирания преходен остатък по бюджета на Община Велико Търново за 2024 г., съгласно Приложение 5 и преразпределя реализирания преходен остатък, съгласно чл.129, ал.2 от ЗПФ, във връзка с чл.91, ал.2 и 3 от ЗДБРБ за 2025 г. по Приложение 6;
На основание чл. 127, ал. 2 и ал. 3 от ЗПФ с паричните постъпления от продажба на общински нефинансови активи през 2025 г. в размер на 1 500 000 лева се финансират изграждането, основен и текущ ремонт на социална и техническа инфраструктура.
Паричните постъпления от фонд Приватизация през 2025 г. в размер на 200 000 лева се разходват за капиталови разходи.
Приема Инвестиционната програма на Община Велико Търново за 2025 година в размер на 92 164 560 лева по Приложение 15, както следва:
4 444 700 лева целева субсидия от РБ;
356 015 лева от Приватизация;
4 166 586 лева от собствени бюджетни средства на Община Велико Търново;
2 103 397 лева от Преходен остатък по Бюджета;
21 179 637 лева от Сметки за средства от ЕС и Други международни програми и проекти;
4 980 731 лева от Преходен остатък от целеви трансфери от ЦБ и други;
54 933 494 лева от Други извънбюджетни средства;
След приключване на СМР, при изграждане на Православни храмове от Община В. Търново за 2025 г., равностойността на придобитите ДМА да се предостави като дарение на Великотърновската епархия и на други законово регистрирани вероизповедания на територията на Община Велико Търново.
Приема максимален размер на генерирани приходи, съгласно финансов анализ, дисконтирани към 2025 година по проект „Подобряване на туристически атракции и свързаната с тях инфраструктура в община Велико Търново” в размер на
262 000 лева, в т.ч. туристическо влакче - локомотив с два вагона и разходи в размер на 269 000 лева, в т.ч. туристическо влакче - локомотив с два вагона, дисконтирани към 2025 година.
Определя максималния размер на дълга, както следва /Приложение 4/:
Максималният размер на новия общински дълг, който може да бъде поет през 2025 г. е 7 794 393 лева, в т.ч.: револвиращ банков кредит - 7 794 393 лева.
Максималният размер на общинския дълг към края на 2025 година не може да надвишава 10 325 213 лева, в т.ч. „Фонд за органите на местното самоуправление в България - ФЛАГ” ЕАД - 5 126 500 лева.
Във връзка с Решение №1216/26.01.2023 г. на ВТОбС упълномощава кмета
до подпише Договор за частично предсрочно погасяване на кредит, при промяна на погасителния план, чрез намаляване на крайния срок за окончателно издължаване на кредита и запазване размера на месечните вноски. Източник на погасяване да бъдат налични средства по бюджета на Община Велико Търново от възстановена неусвоена сума от Обект „Рехабилитация и реконструкция на уличната мрежа в град Велико Търново с две обособени позиции: Обособена позиция 1: Рехабилитация и реконструкция на ул. „Опълченска“ от връзката с път III- 514 до връзката с път Е-85(1- 5) в размер на 246 293,84 лв. и 706,16 лв. собствени бюджетни средства или общо 247 000 лв.
На основание чл.32, ал. 1 от ЗПФ, годишният размер на плащанията по дълга за 2025 година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на Община Велико Търново.
На основание чл.32, ал. 5 от ЗПФ в ограничението по ал.1 не се включва дългът на общините по временни безлихвени заеми и по предоставени им заеми от други лица в сектор „Държавно управление”, в т.ч. Фонд „ФЛАГ”.
На основание чл. 95, ал. 5 от Закона за държавния бюджет на Република България през 2025 г. общините могат да поемат дълг извън ограничението по чл. 32, ал.1 от Закона за публичните финанси чрез заеми, предоставени им от финансови посредници в изпълнение на финансов инструмент, управляван от "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" - ЕАД, като годишният размер на плащанията на общината за всяка година по всички видове заеми, без тези по чл. 95 ал. 3 и 32, ал.5 от Закона за публичните финанси и без плащанията по ЕСКО договорите по ал. 1, не може да надвишава 25 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината.
На основание чл. 21, ал.1, т.6 от ЗМСМА във връзка с чл. 94, ал.3, т. 8 от ЗПФ утвърждава приходите и разходите на сметките за средства от ЕС и на Други международни програми и проекти на Община Велико Търново за 2025 година /Индикативен годишен разчет/ съгласно Приложение 3.
Във връзка с чл.104, ал.1, т.5 от ЗПФ дава съгласие със средства от общинския бюджет и от реализирания преходен остатък в делегираните от държавата дейности авансово да финансира до срока на възстановяване на средствата от Договарящия орган по междинни и финални плащания по сключени договори за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативните програми и други програми, финансирани от Европейската общност. /Приложение 3А/.
Приема финансови показатели за контролираните от общината лица, които попадат в подсектор "Местно управление" и чиито операции и средства не са включени в общинския бюджет, съгласно Приложение 1 6.
Одобрява актуализираната бюджетна прогноза за местните дейности за периода 2025-2028 година, съгласно Приложение 14.
Определя максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2025 г. в размер на 23 850 000 лева, съгласно чл. 94, ал.3, т. 1 от ЗПФ. В сумата не се включват новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2025 година на основание чл. 96 от ЗДБРБ за 2025 г.
Определя максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през 2025 г. в размер на 79 500 000 лв. съгласно чл. 94, ал.3, т.2 от ЗПФ. В сумата не се включват ангажиментите за разходи, които могат да бъдат натрупани през 2025 година на основание чл. 96 от ЗДБРБ за 2025 г.
Утвърждава приоритети за разходване на постъпилите по бюджета средства, както следва:
за местни дейности:
плащания по обслужване на общинския дълг;
заплати и вноски за осигурителни плащания;
социални плащания - обезщетения, помощи, стипендии;
храна;
медикаменти;
отопление, осветление;
издръжка на социални, здравни и образователни заведения;
ремонт на общински пътища;
други разходи.
На основание чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, утвърждава разходи по калкулация, представена от управителя на "Обредни дейности" ЕООД - В. Търново, заведена с вх. №5300-409-3/17.02.2025 година, за социално погребение в размер на 595,00 лева по Приложение 7 и средства за прогнозни погребения за социално слаби граждани в размер до 17 850 лева.
На основание чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, във връзка с чл. 294, т.3 от Кодекса на труда, утвърждава размера на средствата за пътни разноски на работниците и служителите, както следва:
до 30 километра - 90% от размера на разходите за най-евтиния вид транспорт /билети или карти за пътуване/;
над 30 километра - 100% от размера на разходите за най-евтиния вид транспорт /билети или карти за пътуване/;
при възстановяване на средства от Централния бюджет стойността на билетите или картите за пътуване се изплащат до размера на фактически възстановените такива.
15.1 Утвърждава списък на длъжностите, които имат право на транспортни разходи /Приложение 8/.
На основание чл. 211 и чл. 219, ал. 5 от Закона за предучилищното и училищното образование утвърждава списък на Педагогическите специалисти в делегираните от държавата дейности във функция “Образование”, които работят в населено място извън местоживеенето си и имат право на възстановяване на извършените от тях разходи за транспорт от местоживеенето им до местоработата и обратно или за наем по месторабота /Приложение 8А/
15.3 Упълномощава кмета на общината да утвърди поименен списък на лицата по точка 15.1.
На основание чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, във връзка с чл. 294, т.7 от Кодекса на труда упълномощава кмета на общината да определи размера на разходите за СБКО от утвърдените разходи за основни заплати на персонала в бюджетните звена, назначен по трудови правоотношения.
Разходите за работно облекло да се предвиждат и извършват от разпоредителите с кредити при спазване приоритетите за извършване на разходите по бюджета за 2025 година, утвърдени с настоящото решение.
Утвърждава трансфер за МДТ "Константин Кисимов" за 2025 година в размер на 86 400 лева. Упълномощава кмета на Община Велико Търново да сключи договор с Министерство на културата. Тримесечните отчети на МДТ “Константин Кисимов” да бъдат предоставени на ПК по ОНКР за разглеждане и становище.
На основание чл. 11, ал. 10 от ЗПФ определя второстепенните разпоредители с бюджет /Приложение 11/ и бюджетите им /Приложение 2А/.
Изменя т.4 на Решение №284/25.07.2024 г.
БИЛО: Счетоводното обслужване на Дирекция "Спорт, младежки дейности, туризъм, международно сътрудничество, демографски политики" да се извършва от Дирекция "Образование" и от Дирекция "Култура, недвижимо културно-историческо наследство, празници и фестивали" до 31.12.2024 г.
СТАВА: Счетоводното обслужване на Дирекция "Спорт, младежки дейности, туризъм, международно сътрудничество, демографски политики" се извършва от Дирекция "Образование" и от Дирекция "Култура, недвижимо културно-историческо наследство, празници и фестивали" до приемане на Бюджет 2025 г. на Община Велико Търново.
Счетоводното обслужване на Дирекция "Спорт, младежки дейности, туризъм, международно сътрудничество, демографски политики" се извършва от Дирекция "Култура, недвижимо културно-историческо наследство, празници и фестивали".
Да се извърши преразчитане на извършените разходи за периода от 01.01.2025 г. до приемане на Бюджет 2025 г. на Община Велико Търново, чрез Дирекция "Образование" за дейности на Дирекция "Спорт, младежки дейности, туризъм, международно сътрудничество, демографски политики" с Дирекция "Култура, недвижимо културно-историческо наследство, празници и фестивали", където те са планирани за Бюджет 2025 г.
След представянето на тримесечните отчети по пълна бюджетна класификация могат да се извършват проверки и одити на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити от лица, упълномощени от първостепенния разпоредител.
На основание чл. 98 от ЗДБРБ за 2025 г., определя размера на представителните разходи за Кмета на общината в размер на 3 на сто от общия годишен размер на разходите за издръжка на дейност „Общинска администрация“ и Представителните разходи за Великотърновския общинският съвет - размер на 1,5 на сто от разходите за издръжка на дейност „Общинска администрация“.
Приема разчета за целеви разходи и субсидии, съгласно Приложение 2Б.
Оправомощава кмета на общината:
Да извършва компенсирани промени в частта за делегираните от държавата дейности - между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност;
Да извършва компенсирани промени в частта за местните дейности - между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите;
Временно свободните средства по бюджета на общината може да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и за други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, като не се променя предназначението на средствата в края на годината;
Да кандидатства за средства от Централния бюджет и други източници за съфинансиране на общински програми и проекти;
Да разработва и възлага подготовката на общински програми и проекти за осигуряване на алтернативни източници на средства за реализиране на определените годишни цели на общината;
Да насърчава участието в проекти на Европейските фондове от страна на образователни и културни институции от Община Велико Търново, както и да осигурява средства за съфинансиране.
Разходите за организация и управление на проектите по Национален план за възстановяване и устойчивост, реализирани от Община Велико Търново, като първостепенен разпоредител с бюджет, да бъдат за сметка на общинския бюджет.
Да извършва прихващане на вземания и задължения във връзка с Договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителните и канализационни услуги, Изх. № АВК-ВТ- 63/21.04.2016 г., сключен на основание чл. 198 от Закона за водите ВиК в обособената територия на „Водоснабдяване и канализация - Йовковци“ ООД, гр. Велико Търново и Допълнително споразумение №2 от 15.05.2018 г.
Възлага на кмета:
Да определи и утвърди бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет съгласно Единна бюджетна класификация;
Да организира разпределението на бюджета по тримесечия и да утвърди разпределението;
Във връзка с §§ 8 от ПЗР на ЗДБРБ за 2025 г., да одобри формулите за 2025 г. за разпределение на средствата получени по единни разходни стандарти, във Функция „Образование“ и разпределяни по реда на чл. 282, ал. 6 от Закона за предучилищното и училищното образование се утвърждават в едномесечен срок от обнародването на закона в „Държавен вестник", а именно в срок до 27.04.2025 г.;
Да утвърди бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет във функция „Образование“ по пълна бюджетна класификация, съгласно разпределението по формулите;
Да информира общинския съвет в случай на отклонение при изпълнението на приетите бюджетни показатели;
Да включва информацията по чл. 125, ал. 4 от ЗПФ в тримесечните отчети и обяснителните записки към тях;
Да разработи детайлен разчет на сметките за средства от Европейския съюз по общинските проекти;
Съгласно чл. 130 от ЗПФ да ограничава или спира финансиране на второстепенните разпоредители бюджет, бюджетни организации и звена при нарушаване на бюджетната и финансова дисциплина по разписаните права и отговорности;
Да отразява служебно промените по общинския бюджет с размера на постъпилите и разходвани средства от дарения и спонсорство и в съответствие с волята на дарителя/спонсора, както и реализираните собствени приходи по бюджетите на училищата, прилагащи системата на делегираните бюджети.
Одобрява първоначално разпределение на средства в размер на 1 250 000 лв. за 36 населени места в Община Велико Търново без общинския център за ремонт на инфраструктура по методика, съгласно Приложение 22.
На основание чл. 21, ал. 1, т. 5 от ЗМСМА, утвърждава численост на персонала и разходи за заплати през 2025 г. за делегираните от държавата дейности, без институциите по Закона за предучилищното и училищното образование, за местните дейности и делегираните от държавата дейности, дофинансирани с общински приходи съгласно Приложение 12. Неизразходваните през текущия месец средства за работни заплати се прехвърлят към средствата за работни заплати за следващите месеци в рамките на бюджетната година.
Утвърждава средства за физическо възпитание и спорт и подпомагане на спортни организации в размер на 732 700 лева по Приложение 9, съгласно чл.123 и чл. 133 ал.2 от Закона за физическо възпитание и спорта, които да бъдат разходвани по „Програма за развитие на физическото възпитание и спорта в Община Велико Търново 2024-2027 година“, приета с Решение№ 296 по Протокол №13 от 25.07.2024 г. на Великотърновски общински съвет.
Утвърждава сума в общ размер на 60 000 лева за Общински фонд „Заедно“, съгласно чл. 5, ал.1, т. 1 от Правилник за организацията, реда и работата на Общински фонд „Заедно“ на Община Велико Търново.
Утвърждава средства в размер на 30 000 лв. за откупки на художествени произведения на Великотърновска тематика на стари и съвременни автори, след оценка на художествен съвет. Съставът на художествения съвет се определя със заповед на Директора на ХГ „Борис Денев“ и трябва да включва минимум един реставратор и двама фондохранители.
Откупките остават собственост на Община Велико Търново, но се излагат в ХГ „Борис Денев“, гр. Велико Търново.
Приема Програма „Култура“ на Община Велико Търново /Календар на културните събития/, съгласно Приложение 13.
В срок до 30 дни след приемането на Бюджет 2025 и Инвестиционната програма за 2025 г. писмено да се информират кметовете и кметските наместници на населените места в община В. Търново за размера на бюджета им и Инвестиционната програма за 2025 г.
Задължава Кмета на Община Велико Търново да сключи и поддържа валидна застраховка на обекта на инвестиция, предмет на реализирания проект: BGENERGY- 2.001-0003-017“Рехабилитация и модернизация на системи за външно изкуствено осветление във Велико Търново“ по Програма „Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност“ съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021 /ФМ на ЕИП 2014-2020/. Съгласно чл. 16, ал. 1, т.6 от Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата, застраховката следва да покрива застрахователните рискове - кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия и относими рискове за минимум 5 години след приключване изпълнението на проекта от дата 01.02.2023 г. Разходът за застраховката се поема от бюджета на разпоредителя, в чийто баланс се води актива.
Задължава Кмета на Община Велико Търново да сключи и поддържа валидна застраховка на обекта на инвестиция (сградния фонд), предмет на реализирания проект: BG16RF0P001-1.009-0006-C04 “Реконструкция и обновяване на Музей "Възраждане и Учредително събрание" по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Съгласно чл. 5, ал. 5.1.6 от Договора за инвестиционен кредит № 20039/ 03.12.2020 г., застраховката следва да покрива присъщите застрахователни рискове - кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия и относими рискове. Разходът за застраховката се поема от бюджета на разпоредителя, в чийто баланс се води актива.
Задължава Кмета на Община Велико Търново да сключи и поддържа валидна застраховка на обекта на инвестиция (сградния фонд), предмет на реализирания на проект: BG16RF0P001-1.009-0007-C02 „Разширение на Мултимедиен посетителски център „Царевград Търнов”, Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г. Съгласно чл. 5, ал. 5.1.6 от Договора за инвестиционен кредит № 20040/ 03.12.2020 г., застраховката следва да покрива присъщите застрахователни рискове - кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия и относими рискове. Разходът за застраховката се поема от бюджета на разпоредителя, в чийто баланс се води актива.
Утвърждава срок до 2 /две/ години за разходването на средствата от преходния остатък по Общинската програма за асистирана репродукция в правилника за финансово подпомагане на изследвания и процедури, свързани с лечение на безплодие на семейства и лица живеещи на семейни начала с репродуктивни проблеми на територията на Община Велико Търново.
Приема план-график за разплащане на просрочените задължения в размер на 6 142 863 лева /Приложение 10/.
Размерът на просрочените вземания, които се предвижда да бъдат събрани през бюджетната 2025 година, е 200 000 лева.
На основание чл.21, ал.1, т.23 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.2, и чл. 15, ал. 1, т.20 от Наредбата за условията и реда за упражняване правата на собственост в търговски дружества, участието в граждански дружества и сключването на договори за съвместна дейност от Община Велико Търново, Великотърновски общински съвет:
Дава съгласие Община Велико Търново да възстановява настъпили загуби, от дейността на „Организация на движението, паркинги и гаражи“ ЕООД във връзка със стопанисването на недвижим имот, функциониращ като „Автогара Запад“ - гр. Велико Търново след представяне на справка за приходите и разходите във връзка със стопанисването на гореописания имот, считано от 01.01.2025 г. до 31.12.2025 г.
При настъпване на загуби от дейността по т. 1, сумата за възстановяване да не надвишава размера на наемната цена без ДДС, описана в чл. 3, ал. 1 от Договор за наем от 26.04.2024 г., с добавени разходите за ел. енергия и вода за обекта, завишени с 10% в за отчетния период.
Оперативният и финансовият резултат от възложената на „ОДИ!“ ЕООД дейност за опериране на „Автогара Запад“ - гр. Велико Търново не се взема предвид при оценката на изпълнението на бизнес програмата на дружеството и оценката на годишното представяне на оперативното управление.
Възлага на Кмета на Община Велико Търново да предприеме необходимите действия по изпълнение на настоящата точка.
Утвърждава сума в общ размер на 30 000 /тридесет хиляди/ лева за компенсиране на част от транспортните разходи на лица, навършили възрастта по чл.68, ал.1 - ал.3 от Кодекса за социално осигуряване, притежаващи абонаментни карти за пътуване по основните градски линии в гр. Велико Търново.
На правоимащите лица от Община Велико Търново се поемат по 15 /петнадесет/ лева месечно, представляващи част от транспортните разходи на лица, които към датата на подаване на заявлението за получаване на компенсация са навършили възрастта по чл.68, ал.1 - ал.3 от Кодекса за социално осигуряване.
Правоимащи лица по смисъла на т.37.1 са физически лица, навършили възрастта по чл.68, ал.1 - ал.3 от Кодекса за социално осигуряване, притежаващи абонаментни карти за пътуване по основните градски линии в гр. Велико Търново, издадени на основание чл.29, ал.1 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с ПМС № 163 от 29 юни 2015 г.,обн. в ДВ брой 51 от 7 юли 2015 г. Компенсацията е дължима за 1 брой карта за пътуване на правоимащия.
На правоимащите лица, притежаващи абонаментна карта за пътуване, се възстановява сума в размер на 15,00 /петнадесет/лева месечно от стойността на направените транспортни разходи, за всеки месец от срока на действието на картата, но не по-късно от 31.12.2025 г.
Правоимащите лица подават заявления по образец /Приложение 21/ до кмета на Община Велико Търново от 1-во до 5-то число на всеки месец (считано от 01.05.2025г.) в Центъра за административно обслужване на Община Велико Търново /гише № 3 или № 5/.
Всички приходи от музейни обекти постъпват по бюджетната сметка на Община Велико Търново - първостепенен разпоредител с бюджет и се разходват след съответна промяна по разходната част на бюджета на Община Велико Търново за конкретните дейности на основание изискванията на чл.12, ал.10 от Закона за културното наследство.
Приема Протоколът от публичното обсъждане на Проекта за бюджет на Община Велико Търново за 2025 г. /Приложение 22/ съгласно разпоредбите на Наредбата за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на общинския бюджет на община Велико Търново, чрез представяне на основните параметри на Проекта на Бюджет 2025 г.
ВЯРНО:
/М. Филипова /
ВЕНЦИСЛАВ СПИРДОНОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ