МЕТОДИКА

за подготовка на приватизационни сделки и

следприватизационен контрол в община Велико Търново

 

 

Методиката има за цел да гарантира спазването на законоустановения ред при осъществяване на приватизационните сделки, сключени по реда на Закона за приватизация и следприватизационен контрол и изпълнението на постигнатите договорености, /включително и по отменения ЗППДОбП/ между продавача - Община В.Търново и купувачите на общинска собственост.

 

А. Предприватизационна подготовка

 

1. За обектите с открита процедура за приватизация, продавачът подготвя и предоставя на купувача тръжна документация, която съдържа най-малко следните документи:

1.1 решения на Общинския съвет за откриване на процедура, определяне на цени и начин на приватизация и публикации на посочените решения;

1.2 анализ на правното състояние на обектите;

1.3 за търговските дружества - информационна карта, включваща данни за: седалище и адрес на управление, предмет на дейност, решение за съдебна регистрация, възможен процент на продажба; дълготрайни материални активи; данни за финансово-икономическото състояние; персонал и други от значение за участниците;

1.4 за обособените части, общински нежилищни имоти и незавършени обекти на строителството - акт за собственост, скица представляваща копие от действащия подробен устройствен план; архитектурно заснемане /проект/; описание на обекта, заедно с намиращите се в него дълготрайни материални активи и инвентар и други от значение за участниците;

1.5 проект на договор за продажба;

1.6 методически указания, свързани с осъществяване на приватизационната сделка;

1.7.други документи, свързани с представянето на обекта, предмет на приватизационната сделка.

2. Купувачът закупува представената му тръжна документация за обекта, по цена определена от Общинския съвет, като за допускане до участие в приватизационната процедура следва в определените с документацията срокове:

2.1 да се запознае с документацията и обекта на приватизационната сделка;

2.2 да внесе определения с обявата депозит;

2.3 да представи в определения срок молба и декларация за допускане до участие в приватизационната процедура;

2.4 да се легитимира пред продавача с решение за съдебна регистрация по Търговския закон и лична карта;

2.5 да подготви по установения ред и съобразно дадените му указания предложение за участие в приватизационната сделка;

2.6 предложението на купувача за цена се изготвя в левова равностойност на щатския долар.

 

Б. Приватизационни сделки

 

3.След приключване на процедурата с определяне на купувач, продавачът задържа депозита на спечелилия участник и уведомява същия в писмена форма за произтичащите от това негови задължения, необходими за сключване на договор.

4. Заплащането на договорената цена от купувача се извършва в български лева /непарични платежни средства не се приемат/ в определения в т. 3 срок, като депозитът се приспада от цената по централния курс на БНБ щ.д./лев, към деня на плащането:

4.1 купувачът доказва изпълнението на задължението си чрез представяне на продавача платежно нареждане / вносна бележка/ и заверено от банката извлечение за централния курс на БНБ, към деня на плащането;

4.2 в случай на разсрочено плащане, купувачът заплаща определената първоначална вноска, от която се приспада депозита по посочения по-горе начин;

4.3 дължимата част от цената се изплаща съгласно договорения план-график, като се олихвява с лихва, която е предварително определена с решение на Общинския съвет;

4.4 Всички плащания по т.т. 4.2 и 4.3 се удостоверяват по реда определен в т.4.1 на този раздел.

4.5 задължението за заплащане на определената цена се счита за изпълнено, когато сметката на продавача е заверена в определения срок.

5. Постъпването на договорената цена по сметката на продавача и представянето на заверена декларация за произход на средствата са условия за подписване на договора за продажба.

6. Прехвърлянето на собствеността се извършва след окончателното изплащане на договорената цена, съобразно определения начин на плащане. Нотариална форма не е необходима и за вписването не се дължат такси.

7. При забавено плащане купувачът се санкционира с договорена неустойка от 0,01 до 0,05 на сто върху продажната цена, независимо от начислените лихви за периода на забавеното плащане.

 

В. Следприватизационен контрол

В.1 Общи положения

 

8. Следприватизационния контрол се осъществява от Общинската агенция за приватизация, която е специализиран орган на продавача за контрол по спазването на задълженията на купувача по приватизационния договор

9. За осъществяване на следприватизационния контрол купувачът осигурява достъп на представителите на продавача до обектите и документите, предмет на договорените задължения.

10. Периодичността на контрола се установява с договора за продажба и не може да бъде по-малка от 3 месеца, след изтичане на съответния срок по договора. В случаите, когато в договора не е посочена друга периодичност се приема, че тя е 3 месеца.

11. За резултатите от извършената проверка представителите на продавача съставят констативен протокол, екземпляр, от който се връчва на купувача; в случай, че купувачът отказва да приеме констативния протокол, същият му се връчва в присъствие на двама свидетели или чрез нотариална покана.

12. При неизпълнение на договорените условия продавачът уведомява в писмена форма купувача за дължимата неустойка и го поканва да я внесе доброволно;

13.При отказ от страна на купувача за доброволно изпълнение на договорените условия в указания срок, продавачът по своя преценка отнася въпроса до компетентния търговски съд или предприема необходимите мерки за прекратяване на договора, за което уведомява в писмена форма купувача.

14. До изтичане срока на следприватизационния контрол купувачът е длъжен да уведомява писмено продавача за всички настъпили промени в неговото физическо или юридическо състояние.

15. Продавачът е длъжен своевременно да уведомява писмено купувача за настъпили промени в състоянието му, когато те са свързани с добросъвестното изпълнение задълженията на купувача - например промяна на адрес, промяна на сметки и др. подобни.

 

В.2 Контрол по изпълнение на поети задължения

 

16. Задължението за запазване предмета на дейност се контролира чрез анализ на данните от заверени отчети за приходите и разходите. Запазване предмета на дейност е налице, когато най-малко 50 на сто от приходите се реализират от предмета на дейност, определен като основен при сключването на договора.

17. Задължението за инвестиции в приватизирания обект се установява чрез съпоставка на обявените за инвестиции средства с изискванията посочени в Закона за счетоводството и Националните счетоводни стандарти. Извършването на договорените инвестиции се установява, чрез сравнение на записаното в договора с фактическото състояние. Последното се установява чрез представени от купувача заверени копия от първични счетоводни документи, взети счетоводни операции, годишни баланси, протоколи на приемателни комисии и др. документи по взаимна договореност.

18. Задължението за трудова заетост се установява чрез: заверени копия от трудовите договори на назначените лица, внесените за тях осигуровки и статистическата форма МС-НС- труд за отчетния период. Поетите от купувача задължения за трудова заетост се изчисляват чрез средносписъчния брой на заетия персонал по реда, определен от НСИ за съответния отчетен период, като за база се приема посочените в договора начална дата и численост на персонала. В случаите, когато в договора не е фиксирана базовата численост, за такава се приема числеността на персонала в месеца, предхождащ възникването на задължението по договора. При авансово изпълнение на задълженията за трудовата заетост от страна на купувача, същият уведомява писмено продавача за месеца и броя на работните места, при които възникват задълженията.

19. Състояние на екологичната и трудова среда - чрез протоколи от проверки на специализираните контролни органи.

20. Други специфични задължения - чрез протоколи от съответните специализирани органи.

21. Санкции за неизпълнение на договорени задължения:

21.1. Предмет на дейност - купувачът заплаща неустойка в размер 25 на сто от продажната цена.

21.2. Инвестиции - купувачът заплаща неустойка в размер на 25 на сто върху стойността на договорените, но неизвършени инвестиции за съответния период.

21.3. Трудова заетост - купувачът заплаща неустойка в размер на минималната работна заплата за страната за всяко неосигурено работно място за съответния период, след възникване на задължението.

21.4 Други задължения - купувачът заплаща неустойка в размер на 25 на сто от продажната цена.

22. За заплащането на неустойката продавачът определя на купувача 30 дневен срок, след който купувача дължи лихва в размер на ОЛП върху неустойката. При забавяне повече от 60 дни продавачът има право да развали едностранно договора.

 

 

 

Г. Спорове

23. Възникналите спорове при изпълнение на клаузи от подписаните договори се решават по добра воля и взаимно съгласие между страните.

24. Становището на всяка от страните се представя в писмена форма.

25. Възникналите спорове се разглеждат в Надзорния съвет за приватизация /НСП/.

26. При постигане на съгласие по спорните въпроси НСП взема решение. Въз основа на решението се изготвя писмено споразумение, което след подписването му от страните по договора става неразделна част от същия.

27. Не се допуска предоговаряне на поетите с приватизационните договори задължения, включително и по отменения ЗППДОбП.

28. При непостигане на съгласие между страните, спорните въпроси се решават от компетентния търговски съд по реда на българското гражданско законодателство.

 

Преходни и заключителни разпоредби

 

§1. Отменя се Методиката за приватизационни сделки и следприватизационен контрол, приета с решение № 248/12.09.1996 година, изм. и допълнена с решение №646/12.03.1998 година, изм. и допълнена с решение № 528/20.09.2001 година на Общинския съвет.

§2. Тази Методика за приватизационни сделки и следприватизационен контрол се прилага за всички сделки, подлежащи на следприватизационен контрол по реда на ЗПСК и отменения ЗППДОбП.

§ 3.Методиката за приватизационни сделки и следприватизационен контрол е приета с решение № 756/16.04.2002 г. е неразделна част от документацията за всеки обект.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ

ВЕЛИКО ТЪРНОВО

                                /Т. Д. ТОДОРОВ/

 

Обратно в наредби