Н А Р Е Д Б А
ЗА РЕКЛАМНO- ИНФОРМАЦИОННАТА ДЕЙНОСТ НА ТЕРИТОРИЯТА НА
ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО
ГЛАВА ПЪРВА
Общи положения
Чл.1 /ал.1/ С тази наредба се урежда реда и начина за разпространението на реклама и информация на територията на Община Велико Търново.
/ал.2/ Разпространението на реклама и информация става чрез Рекламно-информационни носители (РИН) и Рекламно-информационни елементи (РИЕ).
/ал.3/ По смисъла на тази наредба рекламно-информационни носители (РИН) са:
-рекламни пана;
-фирмени пана;
-рекламно-указателни табели;
-информационно-указателни табели;
-рекламни и информационни стени, “афишни колони” и др., предназначени за разлепване на печатна реклама и информация;
-подвижния състав и спирките на обществения градски транспорт;
-калкани, външни стени на блокове и др, ако архитектурата на сградата позволява това;
/ал.4/ По смисъла на тази наредба рекламно-информационни елементи са:
-Всеки текст, обемна форма или изображение, предназначени да информират обществеността или да привличат нейното внимание, които не се разпространяват чрез средствата за масово осведомяване, телекомуникациите или пряко до индивидуален клиент;
-Всеки текст, обемна форма или изображение върху сграда, свързани с функцията на сградата или на даден обект в нея;
-Всеки текст, обемна форма или изображение, указващи близостта на една сграда, част от нея или терен, където се извършва определена дейност;
-Рекламни материали с временен характер - транспаранти, знамена, надписи, обозначаващи акционни, обществени, икономически, културни, социални, политически, спортни и други събития.
Чл.2 /ал.1/ Рекламно - информационните елементи са разполагат върху рекламно-информационните носители.
/ал.2/ Всички РИН на територията на общината, независимо от техния вид, собственост или собственост на мястото, където са поставени, трябва:
-Да отговарят на изискванията на тази наредба;
- -Да не нарушават условията на обитаване и да не създават рискови условия за безопасността на движението;
-Да не закриват други РИН или елементи от архитектурния вид на сградите;
-Да бъдат поддържани в състоянието, в което са разрешени, по отношение тяхната безопасност, вид, чистота и функция от физическото или юридическото лице – техен собственик;
-Да съдържат отбелязани името и адреса на юридическото или физическо лице, на което е издадено разрешението за поставяне от Общината, ако такова е изискуемо по реда на тази наредба;
-Да бъдат изработени от трайни материали, устойчиви на вятър и други атмосферни условия, съгласно изискванията на съответните стандарти;
-Да не бъдат монтирани върху сграда, имот или съоръжение без писмено съгласие на техния собственик, както и върху сгради и съоръжения, статута и експлоатацията на които се определя с други закони, без съгласуване със съответното министерство или ведомство, което ги стопанисва.
-Да не бъдат монтирани върху незаконно построени и неподдържани в добро състояние сгради, освен ако поставянето им цели и подобряване естетическия вид на сградата.
/ал.3/ Всички РИЕ на територията на общината, независимо от техния вид, собственост или собственост на мястото, където са поставени, трябва:
-Ако съдържат текст, той да бъде изписан на първо място на български език с кирилица.Текстовете на чужд език се изписват при съотношение 1:1 или 2:1 спрямо българския текст в зависимост от вида и предназначението на РИН Изключение се допуска само за регистрирана търговската марка или фирмен знак с доказана международна популярност.
-Да не съдържат светлинни символи и шрифтови надписи, прилагани или наподобяващи елементи от системата за регулиране на движението по пътищата;
-Да не рекламират забранени за употреба вещества и препарати с наркотично или стимулиращо действие, лекарствени средства, за които има забрана или ограничения, предвидени в специални нормативни актове, полезни свойства на тютюневи изделия или алкохолни напитки, порнографски материали, оръжие и боеприпаси
-Да не съдържат невярна или подвеждаща информация;
-Да не накърняват правата и доброто име на физически или юридически лица, както и да не рекламират стоки или услуги посредством твърдения за недостатъци на други стоки и услуги
-Да не пропагандират, под каквато и да е форма, омраза, насилие, расова и етническа или политическа нетърпимост
/ал.4/ В някои случаи РИН и РИЕ могат да бъдат свързани в единна композиция (специални надписи, емблеми, фирмени знаци,декоративна пластика с рекламно-информационни функции и др).В такива случаи те трябва да отговарят едновременно на изискванията на ал.2 и ал.3
Чл 3 Тази наредба не важи за знаците, табелите, указанията, маркировките и др., които се поставят по реда на Закона за движение по пътищата и Правилника за неговото прилагане.
ГЛАВА ВТОРА
Видове рекламна и информационна дейност
РАЗДЕЛ ПЪРВИ
Рекламни пана
Чл.4/ Рекламните пана са трайни рекламни носители, върху които могат да се разполагат елементите на рекламата, в зависимост от желанията на рекламодателя. Елементите на рекламата могат да бъдат с траен и с временен (периодично подменящ се) характер.
Чл.5 /ал.1/ В зависимост от мястото на разполагане, начина на изработка и вида на използваните рекламни елементи, рекламните пана могат да бъдат:
-Рекламни пана, закрепени неподвижно върху покриви,фасади и калкани (осветени и неосветени);
-Рекламни пана,едностранни или двустранни, свободно стоящи в градската среда (осветени и неосветени);
-Специални рекламни пана - осветени отвътре касети, тривижъни, светлинни стени, бягащи светлинни пътеки, видеостени и др. технически сложни съоръжения;
-Рекламни пана към градския партер (магазини, заведения и др. обекти с обществено обслужващи функции), разположени перпендикулярно или успоредно на фасадата на сградата или по тротоара;
-Тиражирани рекламни рана, с или без тиражирани рекламни елементи върху тях, предназначени за градския партер, стълбовете на уличното осветление или стълбовете на контактната тролейбусна мрежа
/ал.2/ В зависимост от размерите си, рекламните пана могат да бъдат 2 вида:
-малки – до 3 кв.м, но не по-дълги от 3 линейни метра
-големи (билбордове) – над 3 кв.м.
Чл.6 /ал.1/ Разполагането на рекламни пана може да се извършва само по одобрен проект, по реда на Глава Трета, Раздел Първи на настоящата Наредба.
/ал.2/ На съгласуване подлежат вида, конструкцията, размера и мястото на разполагане на рекламното пано. Рекламните елементи, разположени на паното се определят от рекламодателя и трябва да отговарят на изискванията на чл.2 /ал.3/.
/ал.3/ При разполагане на реклами пана задължително се спазват следните изисквания:
-несветещо рекламно пано може да бъде поставено на не по-малко от 0,5 м. от нивото на терена.
-параметрите на паното, независимо от неговия вид, включително и използваните рекламни елементи, трябва да бъдат съобразени с конкретната градоустройствена обстановка и (или) архитектурен образ на сградата.
-отстоянията между отделните тиражирани рекламни пана трябва да бъдат минимум:
- 90 метра за пана над 3 кв.м.
- 60 метра за пана от 1 до 3 кв.м.
- 30 метра за пана до 1 кв.м
/ал.4/ Ограничава се разполагането на рекламни пана в или върху:
-природни забележителности и резервати;
-градските паркове, с изключение на периферните им части, прилежащи към улиците
-всякакъв вид дървета и едроразмерна растителност
-фасади на жилищни сгради, с изключение на калканни стени и покриви;
-ажурни и декоративни огради, парапети и балкони;
-сградите на представителните държавни и общински институции;
/ал.5/ Не се разрешава разполагането на рекламни пана в и върху:
-сгради, обявени за паметници на културата, както и във визуалния обсег на възприятието им, освен в случаите, разрешени от НИПК;
-скулптурни паметници и други елементи на декоративната пластика,както и във визуалния обсег на възприятието им;
-стени на гробищни паркове, както и в самите тях;
-стълбове на далекопроводната електрическа мрежа;
-елементи от системата на регулиране на движението по пътищата;
Чл.7 /ал.1/ Рекламни пана могат да се разполагат върху общински и държавни имоти, както и върху имоти,собственост на физически и юридически лица. За поставяне на рекламно пано на необщински имот, задължително се изисква предварителното съгласие на собственика;
/ал.2/ Ползването на общински имоти, сгради и съоръжения за разполагането на рекламни пана се извършва въз основа на договор с Кмета на Общината. Ползвателят заплаща цена, определена от Общинския съвет, съгласно приложение 2.
/ал.3/ По преценка на Кмета на Общината, правото за разполагане на одобрени по реда на Глава Трета, Раздел Първи, рекламни пана на конкретни места на общински имоти, сгради и съоръжения може да се придобива след провеждане на търг или конкурс. Търговете и конкурсите се провеждат по реда на гл.7 от НРПУРОИ, като начални тръжни или конкурсни цени са тези,определени по реда на ал.2.
Чл.8 /ал1/ Площта на рекламното пано е собственост на собственика на паното. Разполагането на рекламни елементи върху него се урежда между собственика и ползвателя, при спазване на изискванията на чл.2 ал.3. Отговорен за спазването на тези изисквания е собственикът на рекламното пано.
/ал.2/ Рекламните пана, собственост на Общината, са движими вещи, частна общинска собственост и се управляват по реда на гл. 3, раздел 4 от НРПУРОИ
/ал.3/ За разполагане на рекламни елементи на рекламни пана, собственост на Общината, на нейни структури и структури на бюджетна издръжка или на търговски дружества с над 51% общинско участие, се заплаща цена, определена от Общинския съвет, съгласно приложение 3
РАЗДЕЛ ВТОРИ
Фирмени пана
Чл.9 /ал.1/ Фирмените пана са трайни рекламно-информационни носители, върху които могат да се разполагат РИЕ под формата на фирмен знак, лого и указателни надписи, относно дейността на обекта, за който са предназначени.
/ал 2./ За фирмени пана се считат и неразривно свързани РИН и РИЕ, които съдържат фирмен знак, лого и указателни надписи, относно дейността на обекта, за който са предназначени.
/ал.3/ РИЕ, разположени на фирменото пано са специфични за паното и не могат да бъдат променени. При промяна на РИЕ се счита, че е създадено ново фирмено пано, независимо от запазване вида и размера на носителя.
/ал.4/ Фирмените пана са елемент от художественото оформление на фасадата и прилежащите пространства на обекта, за който са предназначени.
/ал.5/ Не се счита за фирмено пано художественото оформление на витринните стъкла на магазините.
Чл.10 /ал.1/ Фирмените пана могат да бъдат поставени:
-по фасадите на сградите, успоредно или перпендикулярно, като размера им не трябва да надвишава размера на фасадата на обекта, за който са предназначени. При перпендикулярно разположение най-отдалечения им край не трябва да бъде на повече от 1,50 м от фасадата на обекта.
-върху козирки, навеси и маркизи, като височината им не трябва да надвишава 1 м и да не закрива отвори по фасадата на сградата;
-пред балкони или прозоречни отвори, ако не са по-високи от парапета на балкона или подпрозоречния парапет
-свободно стоящи, вкючително и като обемни елементи в непосредствена близост до обекта
/ал.2/ Фирмените пана могат да бъдат поставени само въз основа на одобрен проект по реда на Глава Трета, Раздел Първи на настоящата Наредба.
/ал.3/ Фирменото пано се премахва от собственика(ползвателя) и мястото се превежда в първоначалния му вид в срок до един месец след прекратяване на дейността на обекта, за който е предназначено
Чл.11 /ал.1/ Фирмените пана са собственост на собствениците или ползвателите на обектите, за които са предназначени.
/ал.2/ Ползвател на обект може да постави фирмено пано само при предварително (преди одобряване на проекта по чл.10 ал.2) писмено съгласие на собственика на обекта.
/ал.3/ Правото за поставяне на фирмено пано на обекти, частна общинска собственост е безвъзмездно.
/ал.4/ Правото за поставяне на фирмено пано на обекти, публична общинска собственост (тротоари) е възмездно и се предоставя след одобряването на проекта по чл.10, ал.2 и сключен договор с Кмета на Общината. Цената на възмездното право е 5 лв./кв.м. на месец.
/ал.5/Отговорни за редовността по смисъла на тази наредба на фирмените пана са ползвателите на обектите, за които са предназначени
РАЗДЕЛ ТРЕТИ
Рекламно-указателни и информационно-указателни табели
Чл 12 /ал.1/Рекламно-указателните табели са специализирани носители, на които могат за бъдат изписани само фирмен знак, лого и текстова информация за рекламирания обект.
/ал.2/ Фирмения знак, логото и текстова информация, разположени на рекламно-указателната табела са специфични за нея и не могат да бъдат променяни. При промяната им се счита, че е създадена нова рекламно-указателна табела, независимо от запазване вида и размера на носителя
Чл.13 /ал.1/ Рекламно-указателните табели могат да бъдат поставени само въз основа на одобрен проект по реда на Глава Трета, Раздел Първи на настоящата Наредба
/ал.2/ Рекламно-указателните табели не могат да бъдат с площ по-голяма от 0,5 кв.м.
/ал.3/ Площта на фирмения знак не може да бъде повече от 1/3 от площта на табелата.
/ал. 4/ Всеки рекламодател има право да разположи до 6 броя рекламно-указателни табели, свързани с един негов обект.
Чл.14 /ал.1/ Рекламно-указателните табели са собственост на ползвателите на обектите, за които са предназначени.
/ал.2/ Рекламно-указателните табели могат да се разполагат върху общински и държавни имоти, както и върху имоти,собственост на физически и юридически лица. За поставяне на рекламно-указателни табели на необщински имот, задължително се изисква предварителното съгласие на собственика;
/ал.3/ Ползването на общински имоти, сгради и съоръжения за разполагането на рекламно-указателни табели се извършва въз основа на договор с Кмета на Общината. Ползвателят заплаща цена, определена от Общинския съвет, съгласно приложение 2.
/ал.4/ По преценка на Кмета на Общината, правото за разполагане на одобрени по реда на Глава Трета, Раздел Първи, рекламно-указателни табели на конкретни места на общински имоти, сгради и съоръжения може да се придобива след провеждане на търг или конкурс. Търговете и конкурсите се провеждат по реда на гл.7 от НРПУРОИ, като начални тръжни или конкурсни цени са тези,определени по реда на ал.3
Чл.15 /ал.1/ Информационно-указателните табели са специализирани носители, на които може за бъде изписвана текстова и графична информация за обществените, икономическите, културните, туристическите и социални нужди на населението и гостите на Общината.
/ал.2/ Информацията, изписана на информационно-указателните табели не трябва да има рекламен (подтикващ) характер, дори и да се отнася за обекти и дейности с търговски характер или от нейното разпространение да настъпят облаги за стопански субекти.
РАЗДЕЛ ЧЕТВЪРТИ
Рекламни материали с временен характер
Чл.16 /ал.1/ Рекламни материали с временен характер са: знамена, транспаранти, печатни рекламно-информационни и др. материали, свързани с празнични, културни, акционни, политически, спортни прояви и промоции.
/ал.2/ Рекламни материали с временен характер могат да се разполагат на определените за това места и да носят информация, свързана само с конкретната проявя.
/aл.3/ Рекламни материали с временен характер могат да бъдат разполагани за срок не по-дълъг от един месец
Чл.17 /ал.1/ Разлепването на печатните рекламните, информационните и агитационни материали се разрешава само на определените за това рекламни стени и “афишни” колони.
/ал.2/ Правото за разлепване може да е възмездно или безвъзмездно в зависимост от вида на материалите и се дава по реда на раздел втори и трети на глава трета
Чл.18 /ал.1/ Поставянето на транспаранти, знамена и др. подобни се разрешава по реда на раздел първи, глава трета
/ал.2/ Не се разрешава разполагането на транспаранти над контактната мрежа за градския транспорт на разстояние по-малко от 2 метра
/ал.3/ Поставянето на транспаранти, знамена и др. подобни е възмездно, като рекламодателите заплащат определена цена съгласно прил.2.
/ал.4/ За прояви с нетърговски характер, Кметът на Общината може да разрешава безплатното разполагане на транспаранти, знамена и др.
Чл.19 /ал.1/ Върху сгради могат да бъдат разполагани временни надписи за прояви, които се извършват в сградата.
/ал.2/ Ако надписите по ал.1 нямат рекламен характер, а само информират за провеждащата се в сградата проява, то те могат да се разполагат от организаторите без предварително съгласуване, като трябва да отговарят на общите изисквания на чл.2
Чл.20 /ал.1/Рекламни материали с временен характер се демонтират до 3 дни след изтичане срока за разрешаването им.
/ал.2/ Разлепените извън определените места материали се унищожават или разлепват.
Чл.21 Разпоредбите на настоящата глава не важат по време на предизборни кампании за избори на местни и централни органи на властта. За тези периоди Кметът на Общината издава специални заповеди в рамките на своите правомощия по конкретен изборен закон.
РАЗДЕЛ ПЕТИ
Реклама към елементи на градския дизайн
Чл.22 /ал.1/ Разполагането на РИЕ към спирките на градския транспорт се разрешава само на определените за това РИН, неразделна част от спирките.
/ал.2/ РИН са стандартни и съобразени с дизайна на спирките.Те могат да бъдат с единична площ до 2 кв.м.
/ал.3/ По реда на ал.1 и ал.2 се разполагат и реклами към павилионите и други елементи на градския дизайн. Тези реклами могат да бъдат с единична площ. съобразена с вида и конструкцията на конкретния павилион или елемент на дизайна.
Чл.23./ал.1/РИЕ, разположени на РИН, неразделна част от елементите на градския дизайн се считат за рекламни пана и за тях важат всички разпоредби за рекламните пана по тази наредба.
/ал.2/ За рекламни пана се считат и всички реклами, разположени и върху и в подвижния състав на градския транспорт, обслужващ линии от Общинската транспортна схема.
ГЛАВА ТРЕТА
РЕД ЗА РАЗПОЛАГАНЕ НА РИН и РИЕ
РАЗДЕЛ ПЪРВИ
Ред за разполагане на РИН/РИЕ, за които се изисква предварително съгласуване
Чл.24 /ал.1/ РИН/РИЕ могат да се монтират на територията на Община Велико Търново въз основа на одобрена от Гл. архитект схема за разполагане, одобрен от ХЕС проект и след заплащане на определена цена по тарифи, утвърдени от Общински съвет гр. Велико Търново /Приложение № 1 и приложение № 2/.
/ал.2/ На предварително съгласуване по реда на този раздел подлежат всички РИН и някои РИЕ, които се разполагат на територията на Общината, независимо от тяхната собственост
/ал.3/ Не се изисква проект за разрешение за разлепване на печатни материали и безплатни съобщения по Глава трета Раздел втори и трети.
Чл.25 /ал.1/ Инициатива за разполагане РИН/РИЕ имат всички заинтересовани физически и юридически лица.
/ал.2/ Инициативата започва с писмо за намерения, отправено до главния архитект на Общината. С писмен или устен отговор от него, лицата получават информация за допустимостта на инициативата си и указания за по-нататъшната процедура, необходимите документи, проекти, съгласувания и пр., в зависимост от конкретния случай. В случай на начален отказ на писмото за намерения, отговорът на гл.архитект е задължително в писмена форма с обосновка на отказа.
/ал.3/ В случай на принципно одобрение и допустимост на инициативата по ал.2, заинтересованите лица подават молба до гл.архитект за разполагане на РИН/РИЕ, която се придружава от:
1.Схема за разполагане, нанесена върху скица-копие от регулационния план, изготвена от техническата служба на Общината и одобрена от гл.архитект след нанасяне на подземен кадастър и съгласуване с Пътна полиция – КАТ, НИПК и др. според конкретния случай.
2.Проект за РИЕ, съдържащ най-малко:
-Художествен проект, съдържащ графично-цветово решение,макет(при обемни решения), фотомонтаж за вписване на РИЕ/РИН в съществуващата пространствена среда.
-Схема – ситуационно решение със съответни разстояния, според конкретния случай.
-Архитектурно-дизайнерски проекти в подходящ мащаб с обяснителна записка /при необходимост/.
-Конструктивна част /при необходимост/.
-Инсталационна част /при необходимост/.
3.Други необходими документи, за конкретния случай, по указания на гл.архитект.
4.Предложение за възмездяване на общината, срещу предоставяне правото на разполагане на РИЕ /ако има такова/.
/ал.4/ Гл.архитект преценява допустимостта на молбата и при положително становище я представя на ХЕС за одобрение.
Чл.26 /ал.1/ Художественият експертен съвет /ХЕС/ се създава със заповед на Кмета на Общината.
/ал.2/ Художественият експертен съвет /ХЕС/ се състои от Председател и членове:
-Специалисти членове на СБХ:
- Графичен дизайн и пространствено оформление – двама;
- Монументално – декоративни изкуства – един;
- Скулптура – един;
- Специалисти членове на САБ:
- Архитект – един;
- Инженер – конструктор – един;
-Специалисти, представители на фотографски и /или/ рекламни сдружения
-Специалисти Дирекция “ТСУ”от Община Велико Търново – двама;
-Представител на сектор “Култура и КИН”
- Двама специалисти от отдел “Общинска собственост”
- Юрист при община Велико Търново
- Други специалисти при конкретна необходимост
/ал.3/ Председател на ХЕС е главният архитект на общината или упълномощено от него лице.
/ал.4/ Измежду членовете си ХЕС избира секретар.
/ал.5/ За работата си в ХЕС председателя и членовете на ХЕС могат да получават възнаграждение.
/ал.6/ За работата си ХЕС изработва правилник, който се одобрява от Кмета на Общината
Чл.27 /ал.1/ За разглеждане на проектите в ХЕС се заплаща цена на услугата, съгласно Приложение 1.
Чл.28 /ал.1/ ХЕС разглежда постъпилите проекти и одобрява, дава препоръки или ги отхвърля в рамките на своята компетентност.
/ал.2/ При необходимост от допълнителна преценка на качествата на проекта, ХЕС го изпраща за съгласуване от ОЕСУТ.Решенията на ОЕСУТ по тази точка са задължителни за ХЕС.
/ал.3/ При предложения за разполагане на РИН/РИЕ в старата част на града, при необходимост ХЕС изпраща проекта за съгласуване от НИПК. Същият се произнася в рамките на своята компетентност и решенията му са задължителни за ХЕС и ОЕСУТ. Съгласуването на проекти по реда на тази алинея не изключва съгласуването им и по реда на предходната алинея.
Чл.29 /ал.1/ След одобряване на проекта от ХЕС Кметът на Община Велико Търново разрешава разполагането на РИН/РИЕ
/ал.2/ Срокът за окончателно произнасяне по молбата на вносителя по чл.25 ал.3 е 30 дни от датата на подаването й.
Чл.30 /ал.1/ Компетентните органи могат да откажат разполагането на РИЕ в случаите, когато:
1.РИЕ не отговарят на изискванията на нормативните актове, както и на тази наредба.
2.Заявителят е нарушавал системно или грубо изискванията на тази наредба или сключените с Общината договори по повод разполагането на други РИЕ.
3.Вече има издадено друго разрешение за разполагане на РИЕ върху или в непосредствена близост на мястото, посочено от заявителя.
4.Когато искането за разполагане на РИЕ не е в интерес на Общината.
/ал.2/ Отказът за одобряване на схеми за разполагане или проекти на РИН/РИЕ се постановява в писмена форма, като се посочват мотивите за отказа.
Чл.31 /ал.1/ Ползването на общински имоти, сгради и съоръжения за разполагане на РИН/РИЕ се извършва въз основа на договор с Кмета на Община Велико Търново и съгласуван проект по реда на тази Наредба.
/ал.2/ Ползвателят заплаща определената цена, съгласно приложение № 2 към Наредбата или възмездява Общината по друг равностоен на цената начин.
РАЗДЕЛ ВТОРИ
Места за безплатни обяви и съобщения
Чл.32 /ал.1/ Местата за безплатни обяви и съобщения са специално изработени за целта табла, пана, афишни колонки или други носители, на които могат да бъдат залепвани или закрепвани по друг начин печатни носители на информация.
/ал.2/ Местата за безплатни обяви и съобщения – техният вид и място на поставяне се определят със заповед на Кмета на общината, в съответствие с утвърден по реда на глава трета раздел първи проект и схема на разполагане, изготвена от главния архитект.
/ал.3/ Местата за безплатни обяви и съобщения трябва да бъдат достатъчно на брой, равномерно разпределени на територията на града и общината, за да могат да осигурят своевременно информиране на обществото по важни за него въпроси. На територията на всяко населено място или квартал трябва да има поне едно място за безплатни обяви и съобщения.
/ал.4/ Местата за безплатни обяви и съобщения трябва да бъдат ясно обозначени:
/ал.5/ Местата за безплатни обяви и съобщения могат да бъдат и сектори от по-големи табла, пана и др. носители, предназначени за различни видове РИЕ.
/ал.6/ Местата по ал.1, както и тези по чл.35, ал.1 се водят в специален регистър по видове, предназначение и местонахождение от отдел “Общинска собственост”
Чл.33 /ал.1/ Върху местата за безплатни обяви и съобщения могат да бъдат разполагани свободно:
1.Обяви, афиши, плакати и др. материали, информиращи за предстоящи събития с нетърговски характер.
2.Обяви за свободни работни места, търсене и предлагане на работа.
3.Обяви за търсене и предлагане на квартири, с изключение на обяви на фирми, занимаващи се с недвижими имоти.
4.Некролози.
/ал.2/ Размерът на обявата или съобщението трябва да бъде съразмерим с размера на мястото за безплатни обяви и съобщения, така че да има свободно пространство за поставяне и на други обяви и съобщения. Максималният размер може да бъде до 0,35 кв.м. / 50/70 см./
/ал.3/ Върху местата за безплатни обяви и съобщения се забранява поставянето на всякакъв друг вид РИЕ. Такива РИЕ се премахват, а нарушителите носят отговорност, съгласно глава четвърта от тази наредба.
Чл.34 /ал/.1 Местата за безплатни обяви и съобщения се поддържат от лица, определени със заповед на Кмета на общината, респективно Кмета на населеното място или Кметския наместник.
/ал.2/ Лицата, поддържащи местата за безплатни обяви и съобщения имат право да премахват всички обяви и съобщения, независимо кога са поставени, с цел почистване на носителя.
РАЗДЕЛ ТРЕТИ
Места за печатна реклама, за разполагането върху които не се изисква предварително съгласуване
Чл.35 /aл.1/ Местата за печатна реклама, за разполагането върху които на РИЕ не се изисква предварително съгласуване се определят със заповед на Кмета на Общината в съответствие с утвърден по реда на глава трета раздел първи проект и схема на разполагане, изготвени от главния архитект.
/ал 2/ За местата по ал 1. важат същите общи изисквания, като тези по чл.31
Чл.36 /ал.1/ Разполагането на РИЕ на местата по чл.35, става след подаване на молба по образец и заплащане на определена цена , както следва до 30 бр.- 6лв., над 30 бр. - 15 лв.
/ал.2/ Цената се заплаща от собственика на материалите или упълномощен негов представител в Община Велико Търново като се оставя задължително мостра от рекламния материал и се получава “Разрешително за разлепване”, в което се отбелязва размера и бройките на разрешените за разлепване материали.
/ал.3/ Разрешителното за разлепване важи за точно определен рекламен материал, бройки от него и за определен период от време /но не по-дълъг от 1 месец/, посочен от заявителя.
/ал.4/ Разрешителното подлежи на проверка от упълномощени от Кмета на Общината лица и трябва да бъде показвано /или негово копие/ от лицата, извършващи разлепването.
Чл.37 /ал.1/ Размера на рекламните материали по чл.36, ал.3 трябва да бъде съразмерим размерите на РИН, но не по-голям от 0,7 кв.м. (0,7 на 1 м.)
/ал.2/ Забранява се лепенето на материали върху нови, вече разлепени и върху такива, на които указаното събитие още не се е състояло. /ал.3/ Остарелите материали се премахват от упълномощени лица, от Кмета на Общината, населеното място или кметския наместник.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
Контрол и административно-наказателни разпоредби
Чл.38 /ал.1/ Контрол по спазване изискванията на тази наредба се осъществява от Кмета на Община Велико Търново или от упълномощени от него длъжностни лица.
/ал.2/ За практическото приложение на тази наредба Кметът на Общината издава заповеди.
Чл.39 Който разполага РИЕ без надлежно разрешение от общинските органи в случаите, когато е бил длъжен да поиска разрешение и не го е направил, се наказва с глоба от 100 до 500 лв., освен ако по друг нормативен акт не подлежи на по-тежко наказание.
Чл.40 /ал.1/ Разположени в нарушение на тази наредба, с неизвестен собственик РИЕ, се демонтират без предизвестия.
/ал.2/ При констатирани разположени РИН/РИЕ в нарушение на тази наредба с известен собственик, на същия се дава срок от 5 дни да демонтира рекламата, като освен това същият се наказва с глоба, предвидена в чл.39 от наредбата.
Чл.41 /ал.1/ Кметът на общината задължава собствениците на РИН/РИЕ, които са неизправни, с лош външен вид, не отговарят на изискванията на тази наредба, да ги приведат в изправност в 10-дневен срок или да ги демонтират.
/ал.2/ При неспазване на предписанията на общинските органи същите демонтират РИН/РИЕ за сметка на собственика му, като налагат глоба от 50 до 100 лв.
Чл.42 /ал.1/ Актовете за констатирани нарушения се съставят от упълномощено от кмета на общината лице.
/ал.2/ Наказателните постановления се издават от кмета на общината.
Чл.43 Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления става по реда на ЗАНН.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1 /1/ Собствениците на заварените РИН/РИЕ с изключение на елементите с временен характер, са длъжни да приведат всички разположени РИН/РИЕ в съответствие с изискванията на тази наредба в 6-месечен срок от влизането й в сила.
/2/ Договорите за монтаж и експлоатация на РИН/РИЕ върху имоти общинска собственост, сключени преди влизане в сила на тази наредба, запазват своето действие до края на договорения срок.
/3/ Наемите се актуализират съгласно приложение № 1 към наредбата.
§ 2 Незаконно монтираните РИН/РИЕ се демонтират за сметка на нарушителя и се налагат определените в чл. 39 глоби.
§ 3 Със заповед на Кмета на Общината демонтажа на незаконно разположените РИН/РИЕ може да бъде възложен и на външна за структурата на Общината организация.
§ 4 Тази наредба отменя Наредбата за организация,осъществяване на контрол на рекламната дейност и разполагане на инф.указателни табели и обяви на територията на Община Велико Търново,приета с решение №209 от 25,07,1996 год. на Общински съвет гр.В.Търново.
§ 5 Наредбата влиза в сила 3 дни след решението на Общински съвет и следва да се публикува в местните средства за масово осведомяване.
§ 6 Наредбата е приета от Общински съвет с решение № 495 от протокол № 32/02.08.2001 год.на основание чл.22 ал.1 от ЗМСМА, във връзка с чл.56 и чл.57 от ЗУТ.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:……………
/Т.Д.ТОДОРОВ/
Приложение № 2
Т А Р И Ф А
ЗА ЦЕНИТЕ ПРИ ПОЛЗВАНЕ НА ОБЩИНСКИ ИМОТИ,
СГРАДИ И СЪОРЪЖЕНИЯ ЗА РАЗПОЛАГАНЕ НА РИН/РИЕ
№ |
Вид реклама |
Цена |
З О Н И |
|||||
|
|
|
І-ва, пазари и трансп. възли |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
Кметства |
1. |
РИН/РИЕ с едностранна рекламна площ до 3 кв.м |
лв./м2/мес. |
8 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
2. |
РИН/РИЕ с едностранна рекламна площ над 3 кв.м |
лв./м2/мес. |
10 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
3. |
РИН/РИЕ с двустранна рекламна площ до 6 кв.м |
лв./м2/мес. |
6 |
4 |
3 |
2 |
1 |
1 |
4. |
РИН/РИЕ с двустранна рекламна площ над 6 кв.м |
лв./м2/мес. |
8 |
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
5. |
Транспаранти |
лв./м2/мес. |
15 |
13 |
12 |
11 |
10 |
9 |
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:……………..
/Т.Д.Тодоров/
Приложение № 3
Т А Р И Ф А
ЗА ЦЕНИТЕ ПРИ РАЗПОЛАГАНЕ НА РИЕ ВЪРХУ ОБЩИНСКИ РИН
№ |
Вид реклама |
Цена |
З О Н И |
|||||
|
|
|
І-ва, пазари и трансп. възли |
ІІ |
ІІІ |
ІV |
V |
Кметства |
1. |
РИЕ с рекламна площ до 3 кв.м |
лв./м2/мес. |
16 |
14 |
12 |
10 |
8 |
6 |
2. |
РИЕ с рекламна площ до 6 кв.м |
лв./м2/мес. |
20 |
18 |
16 |
14 |
12 |
10 |
3. |
РИЕ с рекламна площ до 12 кв.м |
лв./м2/мес. |
16 |
14 |
12 |
10 |
8 |
6 |
4. |
РИЕ с рекламна площ над 12 кв.м |
лв./м2/мес. |
20 |
18 |
16 |
14 |
12 |
10 |
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:……………..
/Т.Д.Тодоров/
Приложение № 1
ЦЕНИ НА УСЛУГАТА ЗА РАЗГЛЕЖДАНЕ НА РЕКЛАМНИ ПРОЕКТИ ОТ
ХУДОЖЕСТВЕН ЕКСПЕРТЕН СЪВЕТ ПРИ ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО
Проект за вид реклама |
Ц е н а /лв./ |
Специални рекламни пана – осветени отвътре касети, тривижъни, светлинни стени, бягащи светлинни пътеки, видеостени и др.технически сложни съоръжения |
100 |
Рекламни пана над 3 кв.м с билбордове |
70 |
Рекламни пана до 3 кв.м, транспаранти, знамена и др. |
30 |
Фирмени пана, рекламни информационни табели, информационни указателни табели |
20 |
За повторно и всяко следващо разглеждане на коригирани проекти се
заплаща цена в размер на 50 % от първоначалната.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:……………..
/Т.Д.Тодоров/
Актуална към 27.02.2003 г.