Отчетен доклад

 

За дейността на МКБППМН към община Велико Търново през 2003 г.

 

 

И през изминалата година противообществените прояви в основни линии запазиха тенденцията към "подмладяване" на участниците в извършването на престъпни посегателства.

Закономерно е в резултат на безнаказаност и стремеж към лесен и приятен живот, малолетни и непълнолетни да извършват противообществени прояви. Причините за това са многоаспектни и се определят от макро и микро-социалните процеси в страната – дестабилизация на социалните структури, икономическа криза водеща до обедняване на населението. Налице е обезсилване на системата за противодействие на противообществени прояви на малолетните и непълнолетните, криза в основните социални ценности, масово разпространение на социално – патологичната поведенческа нагласа.Тези фактори на макросоциално равнище дават своето отражение в дестабилизацията на микросредата – училище, семейство, неформален кръг.

Нарастващият брой на разведените родители , както и на семействата намиращи се под границата на социалния минимум , разширява диференциацията сред децата .

Безработицата е другия реален фактор за голяма част от населението , който носи допълнителни травми върху психиката на малолетните и непълнолетните.

Тези фактори и процеси обхванали обществото ни резонират върху детската душевност и оказват своето негативно въздействие върху нея.

Безспорен е фактът, че борбата срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и постигането на положителни резултати в това направление е немислимо без повишаване на отговорността на инстанциите работещи с малолетните и непълнолетните, осъществяване на пълен, действен и ефективен синхрон между тях. Немислимо е постигането на добри резултати без осъществяването на ранна диагностика на отклоненията от нормалното развитие на малолетните и непълнолетните, без задълбоченото, професионално и качествено проучване на причините за склонността към извършване на противообществени прояви и навременното им отстраняване. А това зависи от всички нас, работещите в институциите свързани с възпитанието, развитието и социалното адаптиране на малолетните и непълнолетните.

1. СЪСТОЯНИЕ, СТРУКТУРА И ТЕНДЕНЦИИ НА ПРЕСТЪПНОСТТА И ПРОТИВООБЩЕСТВЕНИТЕ ПРОЯВИ НА МАЛОЛЕТНИТЕ И НЕПЪЛНОЛЕТНИТЕ

 

На територията на Община В. Търново през 2003 година са извършени 76 престъпления /13,60%/ от 70 /12,13%/ непълнолетни лица и 14 /2,50%/ престъпления от 18 /3,12 %/ малолетни лица.

През 2002 г. броят на престъпленията е 91 /14,85%/ извършени от 74 /12,85%/ непълнолетни и 24 /3,92 %/ от 23 /3,99 %/ малолетни лица.

През 2003г. на отчет са взети 41 малолетни и непълнолетни лица,като 27 от тях за извършени престъпления, 9 за противообществени прояви и 5 на други основания.

Извършените прояви в съучастие с пълнолетни са 23 броя. Намалял е броят на престъпленията извършени от лица, водещи се на отчет от по-минали години, т.е. рецидивиращите. Забелязва се устойчивост на груповото извършване на престъпни деяния. Има ръст на броя на малолетните джебчийки посещаващи град В. Търново и извършващи такъв вид кражби.

През 2003 г. 22 малолетни и непълнолетни лица са станали жертва на престъпления извън семейството.

През годината инспекторите от Детска педагогическа стая /ДПС/ са работили с 15 непълнолетни неомъжени проституиращи момичета.

Инспекторите ДПС не разполагат с информация за деца извършващи хомосексуални услуги.

През 2003 г. ИДПС са работили с 25 непълнолетни лица, употребяващи упойващи и наркотични вещества, предимно момчета.

През годината не са констатирани нарушения на правата на малолетни и непълнолетни, извършили противообществени прояви.

От гореизложеното може да се направи изводът, че динамиката на противообществените прояви и престъпления, извършени от малолетни и непълнолетни лица на територията на Община В. Търново през 2003г. не се отличаваше съществено от картината в страната. Не може да не се посочи, че има минимален спад на извършените престъпления и броят на извършителите.

Анализът показва, че извършените престъпления и противообществени прояви от малолетни и непълнолетни лица показва, че те се групират по следния начин: грабежи, блудства, нанасяне на побой със средна телесна повреда, кражби от обществени и частни места, кражби на мобилни телефони, кражби на части и вещи от МПС, кражби на животни, рушене и унищожаване на обществено и лично имущество.

 

2. РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПРОСТЪПКИ, ИЗВЪРШЕНИ ОТ МАЛОЛЕТНИ И НЕПЪЛНОЛЕТНИ /ВЪЗПИТАТЕЛНИ ДЕЛА/

 

Децата водени на отчет в ДПС през 2002 г. са 213 срещу 216 през 2003г.В т.ч. децата заведени на отчет през 2002г.са 71 срещу 41 през 2003 г.

За 2003г. от децата водени на отчет в ДПС, в нормална среда живеят 94, в конфликтна среда 36, в социално слабо семейство живеят 32, в криминогенна семейна среда 12, в криминогенна приятелска среда живеят 3, деца сираци или полусираци 13, родителите на децата са разведени или фактически разделени - 14, деца, които не учат и не работят – 12.

Броят на възпитателните дела за 2002 г. е 23 срещу 21 за 2003 г. Броят на малолетните и непълнолетните за 2003 г.,на които са разгледани възпитателни дела е 38. От тях малолетни от 8 до 13 г. – 7, непълнолетни от 14 до 18 г. – 31 ,в т.ч. 3 момичета.

Наложени възпитателни мерки – от тях по Член 13 от ЗБППМН:

Член 13 "а" – " мъмрене " – 3 лица

Член 13 "б" – "Задължаване да се извини на пострадалия " – 3 лица

Член 13 "в" – "Предупреждение" – 6 лица

Член 13 "г" –Предаване на родителите или на лицето, което ги замества със задължение за полагане на особени грижи 14 лица

– няма

Член 13 "е" –Поставяне под възпитателен надзор на обществен възпитател-11 лица

Член 13 "к" – Предложение за настаняване във ВУИ с изпитателен срок до 6 месеца – 1 лице

Според членовете на Комисията най-ефективни се оказват предприетите мерки по Член 13 "е". Поставяне под възпитателен надзор на обществен възпитател", при положение, че обществения възпитател проявява необходимата активност, знания и опит при вземането на най-ефикасните мерки в работата както с малолетния или непълнолетния, така и с родителите му.

През годината проблеми при разглеждането на възпитателните дела, членовете на Комисията не са срещали. Имало е известни затруднения при осигуряване на някои от извършителите при първо разглеждане на възпитателното дело, но при второто му разглеждане с помощта на училището, родителите и в краен случай при помощта на РПУ проблемът успешно се е разрешавал.

За 2003 година няма случаи на отменени от съда решения на МКБППМН по Чл.13 "л" и обжалвани пред кмета на общината възпитателни мерки. Няма върнати възпитателни дела за ново разглеждане в Комисията.

Наложените мерки за обществено въздействие на родителите или на лицата които ги заместват са както следва:

По член 15 "а" – Предупреждение" – 8 родители

През отчетния период в Комисията не е постъпвала информация от страна на директори на корекционно – възпитателни заведения-ВУИ, СПИ за родители, които не се интересуват от децата си, настанени в тези заведения.

3. ОРГАНИЗАЦИОННО СЪСТОЯНИЕ НА МКБППМН

Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните функционира със Заповед на Кмета на Община В. Търново № РД 22-125 /04.02.2003година/, съобразно разпоредбите на Чл. 6 от ЗБППМН в следния състав: Председател: Зам. кмет хуманитарни дейности

Зам.председател: Главен експерт в Сектор "Образование и наука" към Община В. Търново

Секретар: Педагог-психолог. Същият е на щат съгласно Чл.6 ал. 3 от ЗБППМН

Членове:Представители на общинска администрация –юрист,икономист,,експерт "младежки и социални дейности",ИДПС към РПУ,директори на училища,експерт от РИО,представител на не правителствена организация,психолог.

С Решение на МКБППМН и Заповед на Кмета на Община В. Търново в началото на 2003 г. продължи функционирането на местни комисии в някои от кметствата на общината: в градовете Килифарево и Дебелец и в селата Самоводене и Ресен.

Дейността на Комисиите по кметства редовно се отчиташе на нарочни заседания на МКБППМН гр. В. Търново.

През отчетния период Комисията проведе 5 пленарни заседания, на които се разгледаха следните основни въпроси:

Приемане отчета за 2002 г. и Програмата за работа на МКБППМН през 2003г., уточняване броя на обществените възпитатели и персоналното им определяне, съвместни срещи с педагогическите съветници, приемане мерки за подобряване съвместната работа на МКБППМН с институциите имащи пряко отношение към образованието, възпитанието, развитието и превенцията на малолетните и непълнолетните,решаване въпроси свързани с възпитателната и превантивната работа на малолетните и непълнолетните настанени във ВУИ и други корекционно-възпитателни заведения.

4.ДЕЙНОСТ НА КОМИСИЯТА

Един от важните акценти в работата на Комисията е превантивната дейност. При организирането и се изхожда от презумпцията, че малолетните и непълнолетните, поради своята незрялост, живеят в потенциални рискови условия и поради това се провежда не само криминологична, но и обща социална превенция.

Превенцията е процес, който има ясно формулирана цел - да не се допуска конфликт между закона и детето. Да се ограничат до минимум факторите, които водят до извършването на асоциални прояви.

С помощта на ХЕИ, Програма "Синди", РПУ, РИО, педагогическите съветници се осъществява здравна и социална просвета в училищата на общината насочена към подобряване на духовното и физическото здраве на децата и учениците.

От специалисти периодично се изнасят беседи с актуална тематика твърде широк спектър – алкохолизъм, тютюнопушене, СПИН, наркомании, сексуално възпитание, криминогенни секти, хазарт, трафик на деца и жени

По направление превантивна дейност с малолетните и непълнолетните продължава търсенето на ефективни стратегии, системи, форми и методи за ограничаване извършването на противообществени прояви. В това отношение МКБППМН работи особено резултатно с ИДПС, педагогическите съветници, обществените възпитатели ,семейството. Членовете на Комисията участват в разработването и реализирането на съвместни програми и проекти с отдела за "Закрила на детето", фондация "Св. Козма и Дамян", Общински съвет по наркотичните вещества, ХЕИ и програма "Синди", Програмата за борба с трафика на деца и жени на асоциация "Анимус", Ресурсен център "Отворена врата".

И през 2003 г.се провеждаха периодични срещи – разговори с представители на МКБППМН и педагогическите съветници. Обсъждани бяха въпроси касаещи съвместната дейност на двете институции.

Членове на МКБППМН, обществени възпитатели и педагогически съветници участваха в диспути свързани с превенцията на детската престъпност организирани от РПУ, неправителствени организации.

Към Комисията функционира консултативен кабинет, чиято основна задача е осъществяването на контакти с деца и родители проявили желание да споделят свои проблеми свързани с преодоляването на възникнали конфликти в семейството и училището. Взаимоотношението дете-родител, ученик-училище, малолетен, непълнолетен-приятелски кръг и т.н. Консултативната дейност се организира съвместно с други институции като отдела за "Закрила на детето", РПУ педагогическите съветници, неправителствени организации.

В изпълнение на своята превантивна дейност местната комисия съвместно с ИДПС и общинската дирекция за социално подпомагане проучва нуждите на децата с проблеми в поведението и се предприемат съответни мерки за социалната им защита, поведение и развитие. Но в това отношение се срещат сериозни трудности от личностен, образователен и институционален характер.

С помощта на педагогическите съветници, обществените възпитатели, УКБППМН, ИДПС, Местната комисия работи успешно и съдейства на органите на образованието от общината за обхващане на подлежащите на задължително образование деца. Периодично се провеждат акции за събиране на дрехи и обувки на нуждаещите се деца. По този начин се съдейства на ръководствата на училищата за преодоляване на безпричинните отсъствия поради липса на облекло и обувки.

5.ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ НА МКБППМН С ИДПС, ОРГАНИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО, УКБППМН, ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ, ДИРЕКЦИИТЕ ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, СЪД, ПРОКУРАТУРА, СЛЕДСТВИЕ, ОДК, НЕПРАВИТЕЛСТВЕНИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДР.

На територията на Общината работят трима ИДПС към РПУ. Същите са членове на МКБППМН и работят компетентно и отговорно при решаване на възникналите проблеми. Активно е участието им при разглеждането на възпитателните дела. На добро ниво е взаимодействието ни в организирането, координирането и извършването на превантивна дейност и единодействие по проблема за издирване и уточняване на малолетните и непълнолетните правонарушители,нуждаещи се от помощ.

МКБППМН поддържа редовни интензивни връзки със сектор "Образование и наука" към Община Велико Търново.

На добро ниво са взаимоотношенията и решаването на съвместните проблеми със РИО. Член на комисията е експерт в инспектората, който много отговорно подхожда към ангажиментите си на такъв.

През 2003 г. се желаеше по – активно участие от страна на председателите на УКБППМН и членовете им. Независимо от добрите ни взаимоотношения има необходимост от по голяма съпричастност при решаването на съвместните проблеми.

На добро ниво са контактите с отдела за "Закрила на детето". Началникът на отдела е член на комисията и с активното си участие в заседанията съдейства за постигането на положителни резултати.

Взаимодействието ни със съда и прокуратурата също е на добро ниво.В по – голямата част от заседанията участва прокурор , който помага на Комисията при решаването на казуси възникнали преди и по време на разглеждането на възпитателните дела .

През отчетния период комисията взаимодействаше и координираше дейността си със следните неправителсвени организации: Ресурсен център "Отворена врата", център за усъвършенстване на педагогическите кадри, фондация "Свети Козма и Дамян".

Необходимо е засилване на координацията между Комисията, обществените възпитатели, УКБППМН и ръководствата на училищата от една страна и родителите на малолетните и непълнолетните от друга.

Практиката показва, че е необходимо да продължи преосмислянето при взаимодействието между Комисия-родители, Комисия – деца, обществени възпитатели – родители, обществени възпитатели – малолетни и непълнолетни, УКБППМН – деца и родители, училище – родители, деца – родители.

От особено голяма важност е подобряването на взаимоотношенията деца – родители.Тревожи липсата на достатъчен родителски контрол. У някои родители съществува почти пълна незаинтересованост относно възпитанието и развитието на децата им, къде и как прекарват свободното си време, с какво се занимават, с кого контактуват и т. н. .Не са редки случаите, когато предимно състоятелни родители за да се “отърват” от “излишни ангажименти” дават на децата си повече пари без да се заинтересуват, къде и за какво ги харчат. Зачестяват и случаите, когато родителите на малолетни и непълнолетни се държат високомерно на заседанията на Комисията, не отчитат своите грешки във възпитанието на децата си, а търсят вината във всеки друг, но не и във себе си, защитават децата си без да имат основание за това (дори понякога не знаят какво точно са извършили), като по този начин дават път на извършването на друга противообществена проява.

Преодоляването на проблема се състои в по – активното участие на родителите при решаването на въпроси свързани с превенцията на детската престъпност и активното съдействие и разбиране от тяхна страна на институциите работещи в тази насока.

6. ОБЩЕСТВЕНИ ВЪЗПИТАТЕЛИ

През периода комисията осъществяваше своята дейност съвместно и с помощта на 13 обществени възпитатели – с 10 по – малко в сравнение с 2002.

Акцентът в работата на обществените възпитатели беше насочен към превантивната работа с малолетните и непълнолетните.Периодично същите представяха отчети за дейността си. На заседание на Комисията беше обсъдена дейността им и набелязани мерки за преодоляване на пропуснатите слабости.

Констатациите са, че независимо от постигнатото, обстоятелствата изискват още по активна работа от страна на обществените възпитатели. Все още липсва необходимата динамика и активност в работата с децата. Няма достатъчно инициативност. Все още се очакват инструкции отвън и тогава започва да се действа. Изводите подсказват, че през настоящата година е необходима сериозна промяна в работата на обществените възпитатели ,която да доведе до повишаване качеството на комплексната им дейност.

7. КВАЛИФИКАЦИОННА ДЕЙНОСТ

Все още извършеното в това направление е напълно недостатъчно. Липсата на средства не дава възможност за организирането на перманентна, качествена и резултатна квалификационна дейност.

Членовете на Комисията участват редовно в квалификационните форми организирани от други институции – РПУ, РИО, ХЕИ, правителствени и неправителствени организации. Но това не е глобално решение на въпроса. Необходимо е квалификационната дейност да се организира от самата комисия,да бъде качествена, ефективна и непрекъсната. Но на този етап не можем да посочим съществени резултати в това отношение.

В квалификационните форми организирани от ЦКБППМН участва секретаря на Комисията.

Желанието ни е към разширяване квалификационната дейност на централните и местните институции ангажирани с превенцията на противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.

 

 

 

Председател

на МКБППМН: ………………….

                    /Й. Грозданов/

Секретар

На МКБППМН: ………………….

                    /Д. Пенева/