МЕТОДИКА

за

подготовка на приватизационни сделки, провеждане на публични търгове и конкурси, сключване на приватизационни сделки и следприватизационен контрол в Община Велико Търново

 

І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1.(1) Приватизация по смисъла на Закона за приватизация и следприватизационен контрол /ЗПСК/ и тази Методика е прехвърляне чрез продажба на български физически или юридически лица с под 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала или на чуждестранни лица на:

1.дялове или акции - собственост на общината от търговски дружества;

2.обособени части от имуществото на търговски дружества с повече от 50 на сто общинско участие в капитала;

3.общински нежилищни имоти, невключени в имуществото на общински търговски дружества, които се използват за стопански цели (магазини, ателиета, складове, сервизи, цехове и др.), както и незавършени обекти на строителството, невключени в имуществото на общински търговски дружества.

(2) Приватизацията на общинската собственост, посочена в ал. 1 и наричана за краткост "обекти на приватизацията" се извършва по ред, определен от ЗПСК, наредбите за неговото приложение, решенията на Об съвет и тази Методика.

Чл.2.(1) Орган за приватизация по смисъла на ЗПСК и тази Методика е Общинския съвет, който със свои решения: приема годишни планове за приватизация, открива процедури за приватизация, определя начални цени и методи на приватизация, осъществява контрол върху изпълнението на поети договорни задължения, предприема действия за събиране на неустойки и решава други специфични въпроси на приватизационния процес и следприватизационния контрол в общината.

(2) Всички дейности, свързани с подготовката и организацията на приватизационния процес на обектите, за които има приети решения на Об съвет, а така също и по следприватизационния контрол се извършват от Общинската агенция за приватизация /ОбАП/ на основание чл. 4, ал. 2 от ЗПСК и Правилник за дейността на Об АП приет с Реш. № 81/1996 г., изм. и доп. с реш. №№ 755/2002 г. и 19/18.12.2003 г. на Об съвет.

Чл.3. Лицата, заявили интерес към обявени обекти за приватизация съобразяват своите инвестиционни намерения със законовите разпоредби и решенията на Об съвет и участвуват в приватизацията на обявените обекти при следните условия:

1. закупуване на тръжна /конкурсна/ документация по цена, в срок и по начин, определен в решението на Об съвет;

2. запознаване с предоставената им документация и обекта за приватизация в срок и по начин, определен с тази методика;

3. внасяне на определения депозит за участие в търга/конкурса в срок и по начин, определен в тръжната/конкурсна документация;

4. изготвяне на предложение за участие в търга/конкурса и представяне на същото в срок и начин, определен в решението на Об съвет и настоящата методика;

5. участие в обявения търг/конкурс, при спазване изискванията на Наредбата за търговете и конкурсите и раздели ІІІ и ІV на тази методика;

6. заплащане на дължимата сума, представляваща цена или вноска за обекта на приватизация в срок и по ред, посочен в тази методика, издадената заповед за спечелване на търга/конкурса и предоставената тръжна/конкурсна документация, като:

- дължимата сума представлява разликата между определената на търга или конкурса цена /начална вноска в случаите на разсрочено плащане/ и внесения депозит;

- началната вноска /в случаите на разсрочено плащане/ не може да бъде по-малка от половината на определената цена, а срокът за издължаване на остатъка не може да бъде по-голям от 12 месеца, считано от датата на сключване на договора;

- при всяко плащане за издължаване на остатъка от определената цена, върху неиздължената част от цената се начислява законна лихва /ОЛП + 10 пункта/, а при закъснение с не повече от 30 дни и неустойка в размер на 10 на сто от дължимата сума към датата на нейния падеж; при закъснение с повече от 30 дни на дължимо плащане по договора продавачът има право едностранно да предприеме мерки за прекратяване на договора;

7.всички плащания на купувача, свързани със: закупуване на документация, внасяне на депозит и заплащане на договорената цена по силата на сключения приватизационен договор са в български лева; непарични платежни средства и валута не се приемат;

8. всички плащания на купувача, свързани със: закупуване на документация, внасяне на депозит и заплащане на договорената цена по силата на сключения приватизационен договор се считат за изпълнени, към датата и часа, в който е заверена съответната сметка на Об АП ;

9. доказване произхода на средствата, с които се участвува в приватизацията по реда предвиден в чл. 7, ал. 3 от ЗПСК и издадената за целта наредба – в 20-дневен срок от датата на уведомяване на купувача,че е спечелил търга/конкурса;

10. представянето на актуално правно състояние и плащането на договорената цена /начална вноска/ е условие за подписване на договора.

ІІ. ПОДГОТОВКА НА ПРИВАТИЗАЦИОННИ СДЕЛКИ

Чл.4. Подготовката на приватизационните сделки в общината се провежда при спазване разпоредбите на: Закона за приватизация и следприватизационен контрол - ДВ бр. 28/2002 г.; Наредбата за възлагане извършването на дейности, свързани с подготовката за приватизация със следприватизационния контрол, включително и процесуално представителство - ДВ бр. 57/2002 г.; Наредбата за анализите на правното състояние и приватизационните оценки и условията и реда за лицензиране на оценители и приетите с нея стандарти за бизнес оценяване - ДВ бр. 57/2002 г.; Наредбата за задължителната информация, предоставяна на лицата, заявили интерес за участие в приватизацията по ЗПСК и за документите и сведенията представляващи служебна тайна - ДВ бр. 87/2002 г.; Наредбата за търговете и конкурсите - ДВ бр. 85/2003 г .; Наредбата за данните, подлежащи на вписване в публичните регистри, за процеса на приватизация и следприватизационен контрол-ДВ бр. 70 /2003 г.; Наредбата за сведенията, които съдържа декларацията по чл. 7, ал. 3 от ЗПСК и за реда и органите за контрол на декларираните данни - ДВ бр. 96/2002 г. и взетите решения от Общинския съвет за откриване на процедури и провеждане на търгове и конкурси за приватизация.

Чл. 5. Подготовката на обектите за приватизация се извършва от Об АП и включва следните дейности:

(1).Обнародване решенията на Общинския съвет за откритите процедури за приватизация в "Държавен вестник" и публикуване на същите най-малко в два централни ежедневника.

(2).Изготвяне на анализи на правното състояние и приватизационните оценки на обектите за приватизация.

(3).Изготвяне на информационни меморандуми за обектите за приватизация.

(4).Изготвяне на проекти за решения за определяне на цена и начин на приватизация на подготвените за приватизация обекти.

(5).Обнародване на взетите решения на Общинския съвет по предходната алинея в "Държавен вестник" и публикуване на същите най-малко в два централни ежедневника.

(6).Изготвяне на тръжна/конкурсна документация на подготвените за приватизация обекти.

Чл.6.(1) Тръжната/конкурсната документация за обектите за приватизация се предоставя от Об АП на лицата, заявили интерес за участие в приватизацията, срещу заплащане и съдържа:

1. наименованието на обекта на търга/конкурса - посочва се в решението на Об съвет;

2. размер на началната тръжна/конкурсна цена в лева - посочва се в решението на Об съвет;

3. стъпката на наддаване - посочва се в решението на Об съвет и е в размер от 1 до 10 на сто от началната цена;

4. размера на депозита - определя се с решението на Об съвет и крайния срок за внасянето му - посочва се в тръжната/конкурсната документация;

5. мястото, където се закупува тръжната/конкурсната документация и цената й - определя се с решението на Об съвет;

6. срока за закупуване на тръжната документация, който не може да бъде по-кратък от 25 дни от датата на обнародването на решението в "Държавен вестник" - определя се с решението на Об съвет;

7. срока за подаване на предложения за участие в търга, който не може да бъде по-кратък от 30 дни от датата на обнародването на решението в "Държавен вестник" - определя се с решението на Об съвет ;

8. начинът и срока за извършване на огледи на обекта на търга, съответно на активите на търговското дружество -посочват се в тръжната документация ;

9. мястото, деня и началния час на провеждането на търга - посочват се в тръжната документация;

10. молба за допускане до участие в търга/конкурса - Образец 1;

11. декларация от участника в търга/конкурса - Образец 2;

12. декларация за неразгласяване на информация- Образец 3;

13.основания за недопускане в търга - посочени в чл. 9, ал. 2 от тази методика;

14. основания за недопускане в предварителния и заключителен етап на конкурса , посочени в чл. 17,ал. 1 и чл. 24,ал. 1 на тази методика;

15.разяснения относно процедурата по провеждане на търга,съгласно раздел ІІІ от тази методика;

16. разяснения относно процедурата по провеждане на конкурса съгласно раздел ІV от тази методика;

17.проект на договор за продажба на обекта за приватизация по реда на ЗПСК;

18.информационен меморандум, в обем и съдържание съобразно изискванията на Наредбата за търговете и конкурсите.

(2) В конкурсната документация могат да бъдат включени и други специфични изисквания, произтичащи от решенията на Об съвет и Наредбата за търговете и конкурсите.

(3) В тръжната и конкурсната документация не се включва информация, представляваща служебна и търговска тайна.

Чл. 7 Търгът/конкурсът за обекти, за които е взето решение от Об съвет се провежда от комисия.

(1) Комисията се определя със заповед на кмета на общината и се състои най-малко от 3 члена, от които един е правоспособен юрист, като в същата се предвиждат и резервни членове.

(2) Членовете на комисията, преди всеки търг/конкурс, подписват декларации за липса на конфликт на интереси, по смисъла на гл. ІV от ЗПСК.

(3) Решенията на конкурсната комисия се вземат с обикновено мнозинство от членовете й. Когато член на комисията е против взетото решение, той представя особеното си мнение писмено. Особените мнения се вписват в доклада на комисията.

(4) Членовете на тръжни и конкурсни комисии получават за дейността си възнаграждение, чийто размер се определя със заповед на кмета на общината, съгласно правилника за дейността на ОбАП.

ІІІ. ПРОВЕЖДАНЕ НА ПУБЛИЧЕН ТЪРГ С ЯВНО НАДДАВАНЕ

Чл.8. (1) Предложенията за участие в публичен търг с явно наддаване се подават в Об АП в запечатан непрозрачен плик в срока, посочен в тръжната документация. Върху плика се отбелязват името на участника и цялостното наименование на обекта на приватизация.

(2) В плика с предложението се представят попълнени: молба - Образец 1, заедно с оригинали на документите, посочени в нейното приложение и декларации - Образец 2 и 3;

(3) В деня и часа, определени за провеждането на търга, председателят на комисията проверява присъствието на членовете й и обявява откриването на търга.

(4) Лицата, които представляват участниците, подали предложения, се явяват на търга и се легитимират пред тръжната комисия чрез представяне на документ за самоличност и нотариално заверено пълномощно - в случаите на упълномощаване.

Чл.9. (1) След откриването на търга тръжната комисия проверява съдържанието на подадените предложения.

(2) Не се допускат до участие в търга кандидати, чиито предложения:

1. са подадени след срока, определен с решението и посочен в тръжната документация;

2. са подадени в незапечатан или прозрачен плик;

3. не съдържат документ за внесен депозит за участие в търга;

4. не съдържат документ за закупена тръжна документация;

5. не съдържат който и да е от документите, посочени в тръжната документация, в това число - Образец 1, 2 и3, заедно с оригиналите на посочените към тях документи;

(3) Председателят на тръжната комисия обявява допуснатите до участие в търга, както и тези, които не се допускат до участие, поради наличие на някое от основанията по ал. 2, като посочва конкретното основание.

Чл.10.(1) Преди да започне наддаването, председателят на тръжната комисия поканва последователно, по реда на подаване на предложенията, всички допуснати участници в търга, да потвърдят устно началната тръжна цена.

(2) В случай, че някой от допуснатите участници откаже да потвърди началната тръжна цена, това се вписва в протокола, участникът не се допуска до по-нататъшно участие в търга, а внесеният от него депозит се задържа.

(3) Когато до участие в търга е допуснат само един кандидат, той се обявява за спечелил търга по началната тръжна цена, ако я е потвърдил при условията на ал. 1.

(4) В случаите, когато на публичен търг с явно наддаване не се е явил кандидат, при обявяване на нов търг за продажба със същия предмет, Об съвет може да намали началната тръжна цена с не повече от 50 на сто.

Чл.11.(1) Наддаването започва с обявяване от председателя на тръжната комисия на началната тръжна цена и стъпката на наддаване и се извършва чрез обявяване от участниците на последователни суми, всяка от които е по-висока от предходната с една стъпка на наддаване, разграничени от председателя на тръжната комисия със звуков сигнал. Последователността, в която участниците обявяват предложенията си, се определя от реда на подаване на предложенията за участие в търга.

(2) В случай че участниците в търга потвърдят началната тръжна цена, но никой от тях не обяви следващата по размер цена, наддаването продължава между тях без стъпка на наддаване. Ако никой от участниците не обяви цена, по-висока от началната, търгът се закрива и внесените от тях депозити за участие в търга се задържат.

(3) В случай че участник в търга откаже да обяви цена, която е по-висока от предходната с една стъпка на наддаване, председателят поканва следващия поред участник да обяви същата цена. Участникът, пропуснал дадена цена, продължава участието си, освен ако изрично обяви, че се отказва от по-нататъшно участие в наддаването, което се отбелязва в протокола от търга.

(4) В случай че никой от участниците в търга не обяви цена, която е по-висока с една стъпка на наддаване от последната достигната цена, председателят обявява три пъти нейния размер, като преди третото обявяване прави предупреждение, че е последна, и ако няма друго предложение, обявява приключването на наддаването със звуков сигнал.

(5) След приключване на наддаването председателят на тръжната комисия обявява участника, предложил най-високата цена, и закрива търга.

(6) След закриване на търга, комисията изготвя ксерокопия на решенията за съдебна и данъчна регистрация, с които участниците са допуснати до търга и връща оригиналите на същите, като връщането се удостоверява с подпис на участника върху ксерокопието.

Чл.12.(1) За проведения търг тръжната комисия води протокол, в който се отразяват всички обстоятелства свързани с провеждането на търга по реда на чл.чл. 8, 9, 10 и 11 на тази наредба. Протоколът се изготвя в 2 екземпляра, които се подписват от членовете на комисията и от представителите на всички допуснати участници в търга. При отказ на участник да подпише протокола това обстоятелство се удостоверява от членовете на тръжната комисия. Единият екземпляр от протокола се предоставя на участника, предложил най-висока цена, след приключването на търга.

(2) В срок до 3 работни дни след провеждането на търга тръжната комисия представя на кмета на общината протокола от търга с предложение за издаване на заповед за определяне спечелилия търга.

(3) В срок 3 работни дни след получаването на протокола от проведения търг кметът със заповед определя спечелилия търга участник и Общинската агенция за приватизация уведомява писмено участниците за заповедта.

(4) В срок до 5 работни дни след изтичането на срока за обжалване на решението по ал. 3 ОбАП освобождава депозитите на участниците, като депозитът на спечелилия търга се задържа като гаранция за сключване на договора за приватизация и се прихваща от цената. В случай че от участник в търга бъде подадена жалба срещу решението по ал. 3, Об АП задържа и неговия депозит до окончателното приключване на производството по жалбата.

ІV.ПРОВЕЖДАНЕ НА ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЕН КОНКУРС

А.Предварителен етап на конкурса

Чл.13.(1) На всички лица, закупили конкурсна документация и информационен меморандум, ОбАП издава сертификат за регистрация.

(2) В срока, определен в конкурсната документация, на лицата по ал. 1 може да бъде предоставена възможност за извършване на ограничен собствен правен и финансов анализ на обекта на приватизация;

(3) При писмено искане за разяснения по процедурата за провеждане на конкурса ОбАП изготвя писмен отговор в срок до 3 работни дни. Разясненията се съхраняват в ОбАП и се предоставят при поискване на всички лица, закупили конкурсна документация.

Чл.14.(1) Предварителните оферти се изготвят в съответствие с приетите от Об съвет общи Правила за предварителен етап на конкурса - Приложение 1 към тази методика и се депозират в ОбАП в запечатан непрозрачен плик, най-късно до изтичането на срока, определен в документацията. Върху плика се отбелязват пълното наименование на обекта на приватизация, името (фирмата) и адресът на подателя.

(2) Подадените предварителни оферти се вписват в специален регистър, съдържащ входящия им номер, датата и часа на тяхното постъпване. Допълнения или изменения на подадените предварителни оферти не се допускат, освен в случаите по чл. 17, ал. 2 на тази методика.

Чл.15.(1) Когато в срока, определен с решението на Об съвет, не е закупена документация или е закупен само един комплект, срокът за закупуване се удължава с не по-малко от 14 и не повече от 28 дни, за което ОбАП прави допълнителни публикации в 2 централни ежедневника.

(2) Когато в срока за депозиране на предварителни оферти не постъпи предварителна оферта или постъпи само една такава оферта, срокът за представяне на предварителни оферти се удължава с не по-малко от 14 и не повече от 28 дни, за което ОбАП уведомява писмено всички лица, закупили конкурсна документация.

Чл.16. Постъпилите предварителни оферти се отварят най-късно на следващия работен ден след изтичането на срока за депозирането им. Всяка страница от предварителните оферти се парафира най-малко от двама членове на конкурсната комисия.

Чл.17. (1) Не се разглеждат предварителни оферти, които:

1. са подадени след определения или удължения срок по чл. 15, ал. 2;

2. са подадени в незапечатан или прозрачен плик;

3. са подадени от лица, които не са получили сертификат за регистрация в предварителния етап на конкурса.

(2) Извън случаите по ал. 1, ако някоя от предварителните оферти не отговаря на изискванията, посочени в конкурсната документация, конкурсната комисия дава срок за отстраняване на допуснатите нередовности. В писмото до участника се посочват нередовностите, които следва да бъдат отстранени.

(3) При необходимост конкурсната комисия може да изиска от участниците или от част от тях да представят и писмени разяснения по депозираните предварителни оферти.

(4) Ако нередовностите не бъдат отстранени в определения срок и/или не бъдат представени поисканите писмени разяснения, съответният кандидат не се допуска до по-нататъшно участие в конкурса.

Чл.18. Конкурсната комисия изготвя мотивиран доклад до Надзорния съвет за приватизация и следприватизационен контрол /НСПСК/, в който се отразява съдържанието на депозираните предварителни оферти. Докладът съдържа предложение относно това, кои от участниците да бъдат допуснати до участие в заключителния етап на конкурса в съответствие с условията, определени в конкурсната документация.

Чл.19. (1) След получаване на доклада по чл. 18, НСПСК в 3-дневен срок определя участниците, които се допускат до участие в заключителния етап на конкурса.

(2) Всички участници в конкурса, депозирали предварителни оферти,се уведомяват от ОбАП писмено в 3-дневен срок за обстоятелството по ал.1.

Б. Заключителен етап на конкурса

Чл.20. (1) Заключителният етап на конкурса се провежда по утвърдени от Об съвет общи Правила за провеждане на заключителен етап - Приложение № 2.

(2) Правилата по ал. 1 съдържат:

1. условия и ред за извършване от участниците на пълен собствен правен и финансов анализ на обекта на приватизация - огледи, срещи в ОбАП и с ръководството на приватизиращото се дружество;

2. размер и вид на депозита за участие и краен срок за внасянето му - посочва се в решението на Об съвет ;

3. условия за задържане и връщане на депозита - по реда на чл. 27, ал. 2 от тази методика;

4. изисквания към съдържанието на окончателните оферти - посочени в Приложение 2;

5. размер на минималната конкурсна цена, в случай че такава цена е определена - посочва се в решението на Об съвет;

6. писмено потвърждение участника в конкурса, че приема условия на конкурса, съгласно решението на Об съвет;

7. критерии за оценяване на окончателните оферти и начина на определяне на тежестта им в комплексната оценка - посочват се в Приложение 2;

8. декларация - писмено потвърждение на условията на приватизационната сделка, посочени в проекто-договора и парафиране на всяка от страниците му от участника;

9. срок за подаване на окончателни оферти.

(3) Правилата за провеждане на заключителния етап на конкурса се предоставят на всички допуснати участници в 3-дневен срок от уведомяването им.

(4) Участниците, внесли депозит за участие съгласно ал. 1, т. 2 получават сертификат за регистрация и имат право да подадат окончателна оферта.

(5) Право да подадат оферта имат и юридически лица, консорциуми или други форми на сдружаване, специално учредени за участие в конкурса, при спазване на изискванията, определени в конкурсната документация. В този случай сертификатът по ал. 3 се издава на тяхно име, след одобряване от НСПСК на предложената форма на участие.

Чл.21.(1) Преди изтичането на срока за подаване на окончателни оферти, НСПСК може по своя преценка да вземе решение за удължаването му.

(2) Всички кандидати, допуснати до участие в заключителния етап на конкурса, се уведомяват в двудневен срок писмено за взетото решение по ал. 1.

Чл.22.(1) Окончателните оферти се представят в ОбАП в запечатан непрозрачен плик, върху който се отбелязват пълното наименование на обекта на приватизация, името (фирмата) и адресът на подателя.

(2) Постъпилите окончателни оферти се отбелязват в специален регистър, съдържащ входящия им номер, датата и часа на тяхното постъпване. Допълнения или изменения на подадени вече окончателни оферти преди тяхното отваряне не се допускат.

Чл.23.(1) Най-късно на следващия работен ден, след изтичането на срока за подаване на окончателни оферти, на заседание на конкурсната комисия председателят й съобщава общия брой на подадените окончателни оферти и отваря пликовете по реда на постъпването им. Всяка страница от окончателните оферти се парафира най-малко от двама членове на комисията.

(2) По преценка на НСПСК отварянето на окончателните оферти може да се извърши публично.

Чл.24.(1) Не се разглеждат окончателни оферти, които:

1. са подадени след определения или удължения срок по чл. 21;

2. са подадени в незапечатан или прозрачен плик;

3.са подадени от лице, което не е получило сертификат за регистрация в заключителния етап на конкурса;

4. не съдържат изрично приемане на условията по чл. 20, ал. 1, т. 6 и т.8 .

(2) Извън случаите по ал.1, ако окончателните оферти не отговарят на някое от изискванията, определени с правилата по чл. 20, конкурсната комисия дава срок за отстраняване на допуснатите нередовности. В писмото до участника се посочват нередовностите, които следва да бъдат отстранени.

(3) При необходимост конкурсната комисия може да предложи на НСПСК да изиска от участниците или от част от тях да представят и писмени разяснения по депозираните окончателни оферти. Разясненията по предходното изречение не трябва да водят до изменение на окончателните оферти в частта относно условията, по които се извършва оценяването им.

(4) Ако нередовностите не бъдат отстранени и/или не бъдат представени поисканите разяснения в определения срок, съответната оферта не се оценява, а внесеният от участника депозит се освобождава.

Чл.25. След разглеждане на окончателните оферти конкурсната комисия извършва оценката им в съответствие с критериите, определени в Приложение 2 към тази методика и изготвя мотивиран доклад до НСПСК, съдържащ предложение за класация.

Чл.26. В случай че всички подадени окончателни оферти са неудовлетворителни с оглед целите на приватизация на обекта, определени в конкурсната документация, конкурсната комисия прави мотивирано предложение чрез НСПСК до Об съвет за прекратяване на конкурса и освобождаване на внесените от участниците депозити.

Чл.27.(1) След като се запознае с предложението на конкурсната комисия по чл. 25, НСПСК приема решение, с което предлага на кмета да издаде заповед за определяне спечелилия конкурса участник и участника, класиран на второ място.

(2) Всички участници в конкурса се уведомяват писмено за издадената заповед, като внесените депозити се освобождават в срок до 5 работни дни след изтичането на срока за обжалване на заповедта, а депозитът на спечелилия конкурса се задържа като гаранция за сключване на договора за приватизация и се прихваща от цената.

(3) В случай че след съобщаване на заповедта по ал. 1 тя бъде обжалвана от участник в конкурса, ОбАП задържа и неговия депозит до окончателното приключване на производството по жалбата.

Чл.28. Със заповедта за определяне на участника, спечелил конкурса, задължително се определя и срокът за сключване на приватизационния договор, който не може да бъде по-дълъг от 30 дни.

V.СКЛЮЧВАНЕ НА ДОГОВОР ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ.

Чл.29.(1) Договорът за приватизация се сключва:

1. при продажба чрез публичен търг с явно наддаване - в срок до 30 дни от датата на заповедта за определяне спечелилия търга участник;

2. при продажба чрез публично оповестен конкурс - в срока, определен съгласно чл. 28.

(2) Договорът за приватизация се изготвя от Общинската агенция за приватизация след представяне от страна на спечелилия търга/ конкурса на:

1. удостоверение за актуално правно състояние;

2. платежно нареждане /вносна бележка/ за внасяне на дължимата сума /начална вноска/ по договора;

3.представянето на документите по предходните точки е условие за подписване на договора.

(3) В договора за приватизация задължително се включва достигнатата на търга цена при продажба чрез публичен търг, съответно условията, при които е спечелен конкурсът - при продажба чрез публично оповестен конкурс.

(4) Договорът за приватизация се сключва с участника, спечелил търга с явно наддаване, съответно конкурса, или с посочено от него юридическо лице, в което той притежава целия капитал..

Чл.30.(1) Ако в срока по чл. 29, ал. 1, т. 1 не бъде сключен договор за приватизация по вина на участника, спечелил търга, тръжната комисия прави предложение до кмета на общината да бъде издадена заповед, с която да бъде определен за спечелил търга, класирания на второ място участник. В този случай той внася определения депозит в 14 дневен срок, а пълния размер на определената от него цена /начална вноска в 28 дневен срок от уведомяването му. При неспазване на определените срокове за внасяне на депозита класираният на второ място участник губи правата си, а при невнасяне на предложената от него цена/ начална вноска губи депозита си.

(2) Ако в срока по чл. 29, ал. 1,т. 2 не бъде сключен договор за приватизация по вина на участника, спечелил конкурса, НСПСК въз основа на доклад на конкурсната комисия, може да вземе мотивирано решение въз основа което да бъде издадена заповед на кмета, за даване на срок за сключване на договор с класирания на второ място участник. В този случай той внася депозит в 14 дневен срок, а пълния размер на определената от него цена в 28 дневен срок от уведомяването му. При неспазване на определените срокове за внасяне на депозита класираният на второ място участник губи правата си, а при невнасяне на предложената от него цена губи депозита си.

(3) В случай, че класираното на второ място предложение е неудовлетворително с оглед целите на приватизация на конкретния обект, определени в конкурсната документация, конкурсната комисия прави предложение чрез НСПСК до Об съвет за прекратяване на конкурса.

(4) Ако в определения срок не бъде сключен договор за приватизация по причини, независещи от волята на участника, спечелил търга или конкурса, съответно на класирания на второ място участник в случаите по ал. 1-3, НСПСК взема решение за удължаване на срока за сключване на договор.

Чл.31. Ако участникът, спечелил търга или конкурса, съответно класираният на второ място участник, на когото е даден срок за сключване на договор не сключи по своя вина договора за приватизация в определения срок, внесеният от него депозит се задържа.

VІ. СЛЕДПРИВАТИЗАЦИОНЕН КОНТРОЛ

А. Общи положения

Чл.32. Следприватизационния контрол се осъществява от Общинската агенция за приватизация, която е специализиран орган на Об съвет за контрол по спазването на задълженията на купувача по приватизационния договор.

Чл.33. За осъществяване на следприватизационния контрол купувачът осигурява достъп на представителите на ОбАП до обектите и документите, предмет на договорените задължения.

Чл.34. Периодичността на контрола се установява с договора за продажба и в рамките на 3 месеца, след изтичане на съответния срок по договора. В случаите, когато в договора не е посочена друга периодичност се приема, че тя е 3 месеца.

Чл.35. За резултатите от извършената проверка представителите на ОбАП съставят констативен протокол, екземпляр, от който се връчва на купувача; а в случай, че купувачът отказва да приеме констативния протокол, същият му се връчва в присъствие на двама свидетели или чрез нотариална покана.

Чл.36. При неизпълнение на договорените условия ОбАП уведомява в писмена форма купувача за дължимата неустойка и го поканва да я внесе доброволно в 14-дневен срок.

Чл.37. При отказ от страна на купувача за доброволно изпълнение на договорените условия в указания срок, ОбАП по своя преценка отнася въпроса до компетентния търговски съд или предприема необходимите мерки за прекратяване на договора, за което уведомява в писмена форма купувача.

Чл.38. До изтичане на срока на следприватизационния контрол купувачът е длъжен да уведомява писмено ОбАП за всички настъпили промени в неговото фактическо или юридическо състояние.

Чл.39. ОбАП е длъжна своевременно да уведомява писмено купувача за настъпили промени в състоянието си, когато те са свързани с добросъвестното изпълнение задълженията на купувача - например промяна на адрес, промяна на сметки и др. Подобни.

Б.Контрол по изпълнение на поети задължения

Чл.40. Задължението за запазване предмета на дейност се контролира чрез анализ на данните от заверени отчети за приходите и разходите. Запазване предмета на дейност е налице, когато най-малко 50 на сто от приходите се реализират от предмета на дейност, определен като основен при сключването на договора.

Чл.41. Задължението за инвестиции в приватизирания обект се установява чрез съпоставка на обявените за инвестиции средства с изискванията, посочени в Закона за счетоводството и Националните счетоводни стандарти. Извършването на договорените инвестиции се установява, чрез сравнение на записаното в договора с фактическото състояние. Последното се установява чрез представени от купувача заверени копия от първични счетоводни документи, взети счетоводни операции, годишни баланси, протоколи на приемателни комисии и др. документи по взаимна договореност.

Чл.42. Задължението за трудова заетост се установява чрез заверени копия от: трудовите договори на назначените лица, уведомленията до НОИ, платежни документи за внесените за тях осигуровки, изплащателните ведомости и статистическата форма МС-НС - труд за отчетния период. Поетите от купувача задължения за трудова заетост се изчисляват чрез средносписъчния брой на заетия персонал по реда, определен от НСИ за съответния отчетен период, като за база се приема посочените в договора начална дата и численост на персонала. В случаите, когато в договора не е фиксирана базовата численост, за такава се приема числеността на персонала в месеца, предхождащ възникването на задължението по договор. При авансово изпълнение на задълженията за трудовата заетост от страна на купувача, същият уведомява писмено продавача за месеца и броя на работните места, при които възникват задълженията.

Чл.43. Състояние на екологичната и трудова среда - чрез протоколи от проверки на специализираните контролни органи.

Чл.44. Други специфични задължения - чрез протоколи от съответните специализирани органи.

Чл.45. Санкции за неизпълнение на договорени задължения:

(1). Предмет на дейност - купувачът заплаща неустойка в размер 25 на сто от продажната цена.

(2). Инвестиции - купувачът заплаща неустойка в размер на 25 на сто върху стойността на договорените, но неизвършени инвестиции

(3).Трудова заетост - купувачът заплаща неустойка в размер на минималната работна заплата за страната за всяко неосигурено работно място за съответния период, след възникване на задължението.

(4). Други задължения - купувачът заплаща неустойка в размер на 25 на сто от продажната цена.

(5). Заплащане на договорени вноски - за закъснения до 30 дни се начислява неустойка в размер на 10 на сто върху дължимата сума, към датата на падежа.

Чл.46. При констатиране на неизпълнение на задълженията, за които са предвидени санкции по подписания приватизационен договор, ОбАП определя на купувача до 30 дневен срок за заплащане на съответната неустойка. При неспазване на определения срок за заплащане на неустойката продавачът има право да развали едностранно договора.

В. Спорове

Чл.47. Споровете между представители на продавача и представители на купувача при изпълнение на клаузи от подписаните договори се решават по добра воля и взаимно съгласие между страните.

Чл.48. Възникналите спорове между представители на продавача и представители на купувача, по които не е постигнато съгласие се разглеждат в Надзорния съвет за приватизация и следприватизационен контрол .

Чл.49. Страните по спора представят в НСПСК писмени становища, а при обсъждане на спорните въпроси представителите на купувача имат право да присъствуват на заседанието на НСПСК и да вземат отношение.

Чл.50. При постигане на съгласие по спорните въпроси НСПСК взема решение, въз основа на което се изготвя писмено споразумение. След подписване на споразумението от страните, то става неразделна част от договора.

Чл.51. Не се допуска предоговаряне на поетите с приватизационните договори задължения на купувача, включително и по отменения ЗППДОбП.

Чл.52. При непостигане на съгласие между страните, спорните въпроси се решават от компетентния търговски съд,по реда на българското гражданско законодателство.

VІІ.ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. Приватизацията на обекти, за които има приети решения на Об съвет за търгове с тайно наддаване, се приключва по реда на отменената Наредба за търговете.

§2. Приватизацията на обекти, за които има приети решения на Об съвет за търгове с явно наддаване или публично оповестен конкурс, се приключва по реда на Наредбата за търговете и конкурсите и тази методика.

§ 3. Методиката за приватизационни сделки, провеждане на публични търгове и конкурси, сключване на приватизационни сделки и следприватизационен контрол е приета с решение № 48/22.01.2004 г. на Об съвет Велико Търново и е неразделна част от тръжната и конкурсната документация за всеки обект.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:

            /инж. Н ТАЧЕВ/

 

 

 

ОБРАЗЕЦ № 1

 

ДО

ОБЩИНСКА АГЕНЦИЯ ЗА

ПРИВАТИЗАЦИЯ

ГР. ВЕЛИКО ТЪРНОВО

 

 

МОЛБА

 

от …………………………………………………..……………

гр./с./ …………………………………………..………………..

ул.”……………………………………………..” № …………..

вх. ……., ап. ………. , тел. ……………………………………

ЕГН ……………………………………………………………

притежаващ лична карта № ………………………………….

издадена на ……………………………………………………

от ………………………….. гр. ……………………………. ..

като ПРЕДСТАВИТЕЛ /ПЪЛНОМОЩНИК/

НА ………………………………………………………………

БУЛСТАТ ……………………………………………………..

№ от НДР/ ЕГН ……………………………………………….

с адрес, гр./с./………………………………………………….

ул.”……………………………………....”№……..,вх. ………

притежаващ лична карта № …………………...……………..

издадена на ……………………………………………………

от ………………………….. гр. ……………………...……….

   

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДА,

Моля, да бъда допуснат/а/ до участие в търг с явно наддаване/публичен конкурс/ за продажба на ……………………………… …………………………………………находящ се на ул. ”…………………………..………………………………“ № ……………., който ще се проведе на ………………………………… г. от …………. часа в …………………………………………………………… на Община Велико Търново.

В случай, че не бъда определен за купувач, моля депозитът ми да бъде върнат по сметка № ............................. .... банка ……………………………….., код ………..………......…, на…………........……………………………………………

ЕГН.........................................................

 

ПРЕДСТАВЯМ СЛЕДНИТЕ ДОКУМЕНТИ :

1. Декларация .

2. Удостоверение за внесен депозит .

3. Удостоверение за закупена документация.

4. Решение за съдебна регистрация .

5. Данъчна регистрация .

6.Протокол от общото събрание .

гр. ВЕЛИКО ТЪРНОВО                                                 С уважение :

……………………..………… г.

 

 

 

 

ОБРАЗЕЦ № 2

ДЕКЛАРАЦИЯ

 

 

 

 

Подписаният…………………………………………………………………....…

от гр. (с.) ………………………………, област ………………………………………..

ул.” ……..…………………………………………….” № ……..,вх.”…….”,ап………..

ПРЕДСТАВИТЕЛ/ПЪЛНОМОЩНИК/ НА ..................................................................

БУЛСТАТ ……………………, № от НДР / ЕГН …………………………………….с адрес гр./с.……………………………………ул.”……………………………………” № ..…, вх. …… , ап. ………, тел : …………………. ; факс ………………….….,

кандидат за участие в търг с явно наддаване /публичен конкурс за закупуване на ………………………………...……….………………………………………………...

 

 

ДЕКЛАРИРАМ, ЧЕ:

1. Притежавам необходимите средства /банкови гаранции/ за закупуване на обекта на приватизация .

2. Средствата, с които ще закупя обекта на приватизация са придобити в резултат на законосъобразна дейност .

3. Не дължа на държавата данъци върху доходи, имущества и печалби .

4. Не съм представител на таен потенциален купувач .

5. Запознат съм с представената ми документация, договора за покупко- продажба на обекта на приватизация и условията за провеждане на търга/ конкурса.

6. Извършил съм оглед на обекта ,предмет на търга/конкурса ,като приемам отклонение от посочените площи в размер до плюс - минус 3 на сто .

7. Запознат съм с разпоредбите на Закона за мерките срещу изпирането на пари ( ДВ бр. 85/1998 г. ) и Вътрешните правила за приложението му.

8. Запознат съм с изискванията на Наредбата за сведенията,които съдържа декларацията по чл.7,ал.3 от ЗПСК / ДВ бр.96/11.10.2002 г./, за произхода на средствата,с които ще участвам в приватизацията и Вътрешните правила за приложението им.

9. Запознат съм с текста на чл.7,ал.2 от ЗПСК и декларирам,че не съм включен в списъка на лицата по Закона за информацията, относно необслужваните кредити /ЗИОНК/- ДВ бр.95/97г. и съм уредил задълженията си по ЗИОНК.

10. Запознат съм с Методиката за подготовка на приватизационни сделки, провеждане на публични на търгове и конкурси, сключване на приватизационни сделки и следприватизационен контрол в община Велико Търново

11. При поискване на съответните органи ще представя необходимата информация, предмет на сведенията от декларацията.

За деклариране на неверни данни нося отговорност съгласно Наказателния кодекс .

 

 

Дата : ……………………. г.                                        ДЕКЛАРАТОР :

 

 

ОБРАЗЕЦ № 3

 

 

ДЕКЛАРАЦИЯ

по чл. 11, ал. 1 и 2 от Наредбата за задължителната информация,
предоставяна на лицата, заявили интерес за участие
в приватизацията по Закона за приватизация и
следприватизационен контрол, и за документите и сведенията,
представляващи служебна тайна
 
Долуподписаният (ата) ..........................................................………………...
адрес: гр. .………………………..., ул. ……...………………....... № .… , вх.…, ап….,
представител на ...........................................…………………………….........………....,
на основание.....................................…………………………………………………….
(съдебно решение, пълномощно)
 
Като подписвам тази декларация, се задължавам:
 
1. Да използвам и прилагам фактите, сведенията и документите, предоста-
вени ми като задължителна информация, единствено само за целите на придобива-
не на обекта на приватизация и за никаква друга цел, включително, но не само, за
конкуренция на бизнеса му.
2. Да не разгласявам и да не допускам разгласяването и узнаването по
никакъв начин от неоправомощени за това лица на фактите, сведенията и доку-
ментите,които са ми предоставени като задължителна информация по смисъла
на наредбата, ако те представляват търговска тайна на дружеството.
 

 

 

Дата ..................                                                       Декларатор: ............

 

 

 

 

 

 

Приложение 1

ПРАВИЛА

за

ПОДГОТОВКА НА ОФЕРТА ЗА УЧАСТИЕ В

ПРЕДВАРИТЕЛЕН ЕТАП НА КОНКУРС

 

1. За допускане до предварителния етап кандидатите за участие попълват документи по образец в т. ч: молба за допускане до участие в конкурса, попълнена по Образец 1; декларация за обстоятелствата, свързани с процедурата на конкурса, попълнена по Образец 2; декларация за неразгласяване на информация, попълнена по Образец 3.

2. Кандидатите за участие в предварителния етап на конкурса прилагат към попълнените молби и декларации ксерокопия и документи, свързани с тяхното идентифициране и удостоверяващи представителната власт на участвуващите в конкурса:

а/ физическите лица - ксепокопие на документ за самоличност;

б/ физическите лица - търговци по смисъл на Търговския закон - ксерокопие на решение за съдебна регистрация и данъчна регистрация;

в/ Търговските дружества и кооперациите - ксерокопие на решение за съдебна и данъчна регистрация; оригинал на решение на компетентния орган /съвет на директорите, общото събрание, управителен съвет и др./ за участие в конкурса и упълномощаване на представител;

г/ юридически лица, регистрирани по друг закон - ксерокопие на решение за съдебна и данъчна регистрация; оригинал на решение на органа за управление за участие в конкурса и упълномощаване на представител;

д/ консорциуми и други форми на сдружения, неподлежащи на съдебна регистрация: ксерокопие на учредителен акт /договор/; оригинал на решение на органа за управление за участие в конкурса и упълномощаване на представител.

е/ при необходимост комисията по провеждане на конкурса, може да изисква и други документи, свързани с идентификацията на кандидат-купувачите.

3. Примерно съдържание на предварителната оферта:

а/ данни за участника в конкурса;

б/ опит в дейността / бранша/;

в/ мотиви и основание за участие в конкурса;

г/ ангажименти за спазване условията определени с решението на ОбС;

д/ виждане за развитието на обекта предмет на конкурса;

е/ предварително финансово предложение по обявената цена;

ж/ ангажименти за инвестиции и работни места;

з/ банкови референции;

и/ други по преценка на участника в конкурса.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:

                    /инж. Н ТАЧЕВ/

 

 

 

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ № 2

 

ПРАВИЛА

 

ЗА ПОДГОТОВКА НА ОФЕРТА ЗА УЧАСТИЕ В

ЗАКЛЮЧИТЕЛЕН ЕТАП НА КОНКУРС

 

1. Допуснатите до заключителния етап участници имат право да извършат пълен собствен правен и финансов анализ на обекта за приватизация. За целта същите подават писмена молба до председателя на комисията, в която описват конкретно необходимата им допълнителна информация, в т.ч:оглед на обекта, срещи в Об АП, срещи с ръководството на дружеството и други представители на собственика/ и др. подобни, като посочват времето, в което желаят да осъществят срещите.

2 Молбите се подават най-малко 5 /пет/ дни преди изтичане на срока за подаване на офертите за участие в заключителния етап. Решението на комисията се изготвя на следващия работен ден и се довежда до знанието на участниците, подали молба чрез Об АП.

3. Подадените оферти следва да съдържат задължително следните раздели: наименование на предмета на конкурса; наименование на участника; писмена декларация от участника за спазване на определените конкурсни условия и приемане на предложения проект за договор; мотивирано предложение на участника, за постигане или подобряване на определените с решението на ОбС минимални конкурсни показатели, в т.ч. предложение за: минимална конкурсна цена; инвестиции в обекта - за период до 3 години от датата на сключване на договора запазване на съществуващи и разкриване на нови работни места - за период до 3 години от датата; на сключване на договора. Офертата следва да бъде подписана от лицето, от името на което се внася. Неразделна част от представената оферта представляват: удостоверение за внесен депозит в размер на 5 на сто от минималната конкурсна цена; оригинално удостоверение за представителната власт на лицето изготвило офертата - не се отнася за физически лица.

4.Офертите се подават в ОбАП от лицето получило сертификат за регистрация н заключителния етап на конкурса, при спазване на определения срок и изискванията за представяне на оферти - в запечатан непрозрачен плик върху, който е отбелязано пълното наименование на обекта за приватизация, името /фирмата/ и адресът на подателя.

5. При изготвяне на офертите участниците следва да съобразят предложенията си с условията и критериите за оценка, по които ще бъдат оценявани конкретните им предложения.

6. Преди да пристъпи към оценка на предложенията,комисията дава заключение за спазването и изричното приемане от участниците на условията на конкурса.Офертите на участниците,които не са декларирали изрично приемане на условията на конкурса не се разглеждат.

7. Оценката на предложението на всеки от участниците се извършва и изчислява по индивидуален коефициент на участника - К у по формулата :

К у = Кц + Ки + Кр, където:

К ц = цена на конкр. участник в лева х 10

най- висока цена в лева

Ки = размер на инвест. на конкр. участник в лева х 8 ,

най- голям размер на инвестициите в лева

Кр = брой на работните места на конкр. участник х 5

най-голям брой разкрити нови работни места

Настоящите правила, заедно с приложените към тях указания, посочени в Приложение № 1 и Приложение № 2 са приети с решение № 48/22.01.2004 година на ОбС – Велико Търново и влизат в сила от датата на приемането им.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

ОБЩИНСКИ СЪВЕТ:

                    /инж. Н ТАЧЕВ/