ОТЧЕТEН ДОКЛАД

ЗА ДЕЙНОСТТА НА МКБППМН

ОБЩИНА ВЕЛИКО ТЪРНОВО ЗА 2005 г.

 

Причините за извършването на противообществени прояви от малолетни и непълнолетни са многоаспектни и се определят от макро и микросоциалните процеси в страната – дестабилизация на социалните структури, икономическа криза водеща до обедняване на населението. Тези фактори на макросоциално равнище дават своето отражение в дестабилизацията на микросредата – училище, семейство, неформален кръг. Налице е и криза в основните социални ценности. Нарастващият брой на разведените родители, както и на семействата намиращи се под границата на социалния минимум, разширява диференциацията сред децата.

Безработицата е другия реален фактор за голяма част от населението, който носи допълнителни травми върху психиката на малолетните и непълнолетните.

Тези фактори и процеси обхванали обществото ни резонират върху детската душевност и оказват своето негативно въздействие върху нея.

Безспорен е фактът, че борбата срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните и постигането на положителни резултати в това направление е немислимо без повишаване на отговорността на институциите, които работят с малолетните и непълнолетните, осъществяване на пълен, действен и ефективен синхрон между тях. Немислимо е постигането на добри резултати без осъществяването на ранна диагностика на отклоненията от нормалното развитие на малолетните и непълнолетните, без задълбоченото, професионално и качествено проучване на причините за склонността към извършване на противообществени прояви и навременното им отстраняване. А това зависи от всички, работещи в институции, свързани с възпитанието, развитието и социалното адаптиране на малолетните и непълнолетните.

Състояние, структура и тенденции на престъпността и противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.

На територията на Община В. Търново през 2005 г. са извършени 67 /10,28%/ престъпления от 72 /10,88%/ малолетни и непълнолетни лица.

През 2004 г. броят на престъпленията е 78 /12,13%/ от 81 /13,34%/ малолетни и непълнолетни лица.

През 2005 г. на отчет в ДПС са взети 26 малолетни и непълнолетни лица, като 22 от тях за извършени престъпления, 1 за противообществени прояви и 2 на друго основание.

През 2004 г. на отчет в ДПС са взети 37 малолетни и непълнолетни лица, като 32 от тях за извършени престъпления, 4 за противообществени прояви и 1 на друго основание.

Извършените противоправни деяния в съучастие с пълнолетни са 12; в съучастие на малолетни с непълнолетни 27.

Част от разкритите престъпления са извършени от лица, водещи се на отчет в ДПС, т.е. рецидивиращи.

Противообществените прояви са 12, извършени от 34 лица.

Регистрирани са 44 джебчийски кражби, от които са разкрити 17. В тях са участвали маловръстни момичета от нашия и предимно от други региони на страната.

През годината 19 малолетни и непълнолетни лица са били жертва на престъпления извън семейството. Спрямо едно лице са извършени блудствени действия, а спрямо другите са извършени предимно грабежи на пари и мобилни телефони, нанасяне на побой. РПУ не разполага с информация за деца, жертва на престъпления в семейството, за безнадзорни деца на територията на общината, както и за деца, привлечени към секти с криминогенен характер. В МКБППМН също не е постъпвала информация от такова естество.

През годината през ДПС са преминали 381 малолетни и непълнолетни лица: 21 за употреба на упойващи и наркотични вещества; 138 за бягства от дома, училище и скитничество; 34 за проституция, 2 за хомосексуализъм и 186 за други основания. В тези бройки влизат и лица от други региони на страната.

Децата, водени на отчет в ДПС през 2005 г. са 150 срещу 195 през 2004 г. В това число децата заведени на отчет през 2005 г. са 26 срещу 37 през 2004 г.

От водените през годината на отчет 150 лица в ДПС 36 от тях не учат и не работят, 86 учат, 21 са сираци и полусираци, 38 живеят в нездрава семейна среда, 41 от тях живеят в семейства в които има членове с престъпни деяния.

През годината не са констатирани нарушения на правата на малолетни и непълнолетни, извършили противоправни деяния. Не са набелязвани мерки в това отношение.

Прeз 2005 год. се забелязва спад на броя и процентното изражение на извършените противообществени прояви и престъпления от малолетни и непълнолетни на територията на общината.

Извършените и разкрити престъпни деяния от контингента на ДПС могат да се групират по следния начин: блудство, грабежи, противозаконно отнемане на МПС, кражби на части и вещи от МПС, кражби на лично и обществено имущество, джебчийски кражби, кражби на мобилни телефони, рушене и унищожаване на обществено имущество.

Разглеждане на възпитателни дела.

През 2005 г. в МКБППМН са образувани 37 възпитателни дела по отношение на 65 малолетни и непълнолетни лица. От тях 6 са постъпили под формата на сигнали от длъжностни лица и институции, останалите са изпратени от Районна прокуратура. През тази година не са постъпвали предложения за разглеждане на възпитателни дела от РПУ. Разгледани са 25 възпитателни дела по отношение на 52 лица, 6 възпитателни дела са прекратени на основание чл. 13 б от ЗБППМН, 3 са останали несвършени в края на отчитания период и са насрочени за разглеждане през м. януари 2006 г. За сравнение броят на проведените възпитателни дела през 2004 г. е 48 /образувани са 58, по отношение на 62 лица/, а наложените възпитателни мерки по чл. 13 от ЗБППМН са 50. През 2005 г. са наложени възпитателни мерки на 40 малолетни и непълнолетни лица. От тях:

"предупреждение” на 6 лица;

"задължаване да участва в консултации за преодаляване отклоненията в поведението” на 3 лица;

"поставяне под възпитателен надзор на родителите или на лицата, които ги заместват за полагане на засилени грижи” на 1 лице;

"предупреждение за настаняване във ВУИ с изпитателен срок до 6 месеца” на 11 лица;

"настаняване в СПИ” на 3 лица;

Настанени във ВУИ са 5 лица, като по отношение на 1 лице, решението на Районния съд бе обжалвано вследствие на което от Окръжен съд - В. Търново бяха наложени на лицето други възпитателни мерки.

Като най-ефективна възпитателна мярка отново може да се посочи "поставяне под надзор на обществен възпитател", защото индивидуалната, продължителна и по време работа, дава по-устойчиви резултати. Освен това позволява и работа с родителите. Тази мярка е наложена на 17 лица.

През годината съществени проблеми при организацията и провеждането на възпитателни дела не са срещани. Имаше трудностите, свързани с явяването на лицата, чието присъствие е задължително. В такива случаи е искано съдействие от органите на РПУ.

През 2005 г. едно предложение на МКБППМН до ВТРС за настаняване във ВУИ, направено съгласно чл. 13, т. 13 от ЗБППМН, бе потвърдено от ВТРС, но решението на ВТРС бе обжалвано, и Окръжен съд уважи искането за промяна на възпитателната мярка, като я замени с предвидените в чл. 13, т. 3 и т. 5.

През 2005 г. има наложени мерки по чл. 15, ал. 1, т. 1 "предупреждение" по отношение на 5 лица, а по чл. 15, ал. 1, т. 3 на едно лице.

През годината в Комисията не е постъпвала информация от страна на директори на корекционно - възпитателни заведения за родители, които не се интересуват от децата си, настанени в тези заведения.

Не са известни случаи на настаняване на деца в корекционно - възпитателни заведения не по реда на ЗБППМН.

Организационно състояние на МКБППМН.

Местната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните функционира със Заповед на Кмета на Община В. Търново № РД 22-522 от 8.04.2005 г., съобразно разпоредбите на чл. 6 от ЗБППМН. В следният състав:

Председател: Зам. кмет "Хуманитарни дейности";

Зам. председател: Гл. експерт в отдел "ОН" към Община В. Търново;

Секретар: Педагог-психолог. Същият е на щат съгласно чл. 6, ал. 3 от ЗБППМН

Членове: Представители на общинска администрация - 2 юристи, гл. експерт социални дейности, ст. експерт по проблемите на младежите, жените и децата; началник отдел "Закрила на детето"; експерт от РИО на МОН, директор на училище, педагогически съветници - 2, гл. ас д-р по педагогика към ВТУ, ИДПС - 2.

С Решение на МКБППМН и Заповед на Кмета на Община В. Търново в началото на 2005 г. продължи функционирането на местни комисии в кметствата Килифарево и Дебелец. Дейността на Комисиите в кметствата е основно превантивна. За изминалата година и в двете кметства има по едно разгледано дело, по предложение на РП-В. Търново.

През отчетния период Комисията проведе 10 заседания /пленарни и на оперативното бюро/ на които се разгледаха следните основни въпроси и се взеха решения, свързани със:

Дейност на МКБППМН.

Социално - превантивната дейност е важен акцент в дейността на институциите, които имат отношение към възпитанието на децата. Съществен принос в това отношение имат обществените възпитатели, педагогическите съветници и УКБППМН. От тази година съществено се подобри координацията между МКБППМН и УКБППМН. Представените програми за работа и отчети на дейността на УКБППМН дават ясна представа за приоритетните проблеми в дадено училище, както и за свършеното по отношение на тяхното разрешаване. В учебните заведения в общината се осъществява превантивна дейност по отношение на проблемите, свързани с употребата на алкохол, тютюнопушене, наркомании, криминогенни секти, хазарт, трафик на деца и жени, сексуална ескплоатация. Изнасят се лекции и беседи по горепосочените теми от ИДПС, педагогически съветници, обществените възпитатели, членове на МКБППМН.

И през тази година продължи работата на МКБППМН по програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН в България " в рамките на който В. Търново е пилотна община по Компонент 7: "Превенция на рисковото сексуално поведение сред подрастващи и млади хора в и извън училищна среда". По този Компонент в 14 от училищата в гр. В. Търново е въведен СИП "Здравно образование". Широко използван в програмите за работа е подхода "Връстници обучават връстници", който освен останалите предимства позволява информацията да достига и до децата, които не посещават тези СИП-ове. В две училища бяха реализирани проекти, насочени към превенция на рисковото поведение и обучение по "Репродуктивно здраве".

По отношение на младите хора извън училище от общински екип, в който участват представители на МКБППМН, представители на ХЕИ, общински служители и млади хора, бе реализиран проект "Аз искам да знам как да живея", насочен към превенция на рисковото поведение сред подрастващите и младите хора извън училище. В рамките на проекта беше проведено 35-часово обучение на връстници от връстници, бяха проведени спортно - състезателни игри по сексуално и репродуктивно здраве, конкурс за есе и дискусия на тема "Аз искам да знам как да живея”. Беше подготвена театрална постановка “Рециклаж”.

Към Комисията функционира консултативен кабинет, чиято основна задача е осъществяване на контакти с деца и родители, потърсили помощ при разрешаване на проблеми, свързани поведението на малолетните и непълнолетните. През тази година акцент в дейността на консултативният кабинет бе работата с родители, тъй като в разработените "Неотложни мерки за ограничаване на негативни явления, застрашаващи здравето и сигурността на децата в община В. Търново" от МКБППМН, съгласно Решение № 500/05 г. на Общински съвет В. Търново, такава мярка бе предвидена.

С помощта на УКБППМН, обществените възпитатели и педагогическите съветници се съдейства на органите на образованието за обхващане на подлежащите на задължително обучение деца.

За отчитания период от страна на ръководството на МКБППМН са осъществени посещения в намиращите се на територията на общината ВУИ с. Габровци, ДОВДЛРГ с. Балван, ДОВДЛРГ "П. и М. Велкови" гр. В. Търново. Не са констатирани нарушения на режима и условията на работа. Отчетени са проблеми с възможностите за осъществяване на ефективен контрол върху поведението на някои малолетни и непълнолетни възпитаници, настанени в ДОВДЛРГ с. Балван и ДОВДЛРГ “П. и М. Велкови” гр. В. Търново. В резултат бяха образувани и разгледани възпитателни дела и наложени конкретни възпитателни мерки.

5. Взаимодействие на МКБППМН с ИДПС, органите по образованието, УКБППМН, педагогическите съветници, ДСП /ОЗД/, съд, прокуратура, следствие, центрове за работа с деца, НПО, медии и др.

На територията на Общината работят трима ИДПС към РПУ. Същите са членове на МКБППМН и работят компетентно и отговорно при решаване на възникналите проблеми. Активно е участието им при разглеждането на възпитателните дела. На добро ниво е взаимодействието по отношение издирването и уточняването на малолетните и непълнолетните правонарушители, нуждаещи се от помощ". Членове на МКБППМН, съвместно с инспекторите от ДПС участват в организираните специализирани полицейски проверки с цел осъществяване на контрол по изпълнение на Наредба № 1 на общински съвет за обществения ред и сигурност.

МКБППМН поддържа редовни интензивни връзки със отдел "Образование и наука" към Община Велико Търново. Съвместно и на много добро ниво се работи по реализирането на Компонент 7 по Програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН". Със съдействието на отдела консултативният кабинет бе оборудван с компютърна конфигурация. На добро ниво са взаимоотношенията и решаването на съвместните проблеми със РИО. Член на комисията е експерт в инспектората, който много отговорно подхожда към ангажиментите си на такъв.

На добро ниво са контактите с отдела за "Закрила на детето". Началникът на отдела е член на комисията и с активното си участие в заседанията съдейства за постигането на положителни резултати. Социалните работници от ОЗД оказват ценна и необходима помощ при събирането на информация за изготвяне на докладите по възпитателните дела.

Добре взаимодействие бе постигнато и с открития през м. юли 2005 г. Център за социална рехабилитация и интеграция. Добре подготвени психолози и социални работници от Центъра, работят и с малолетни и непълнолетни, насочени от МКБППМН и с наложени мерки по чл. 13, т. 3 от ЗБППМН. Постигнато е съгласие към ЦСРИ да бъдат насочвани и лицата, с наложени мерки по чл. 15, т. 2 от ЗБППМН.

По отношение на взаимодействието със съда и прокуратурата следва да се работи. През 2005 г. на заседания рядко е присъствал прокурор, който винаги е уведомяван за предстоящи възпитателни дела. Нерядко дългата процедура и честите отлагания на съдебни дела, образувани по предложение на МКБППМН са причина изпълнението на настанявания на малолетни и непълнолетни във ВУИ и СПИ да се отлага с месеци.

През отчетния период по отношение на неправителствените организации добро взаимодействие беше налице между МКБППМН и МОС /младежки общински съвет/ особено в работата по проекта "Аз искам да знам как да живе".

Все още има какво да се желае по отношение на координацията между Комисията, обществените възпитатели, УКБППМН и ръководствата на училищата от една страна и родителите на малолетните и непълнолетните от друга.

Преодоляването на проблема се състои в по – активното участие на родителите при решаването на въпроси свързани с превенцията на детската престъпност и активното съдействие и разбиране от тяхна страна на институциите работещи в тази насока.

6. Обществени възпитатели.

През периода комисията осъществяваше своята дейност с помощта на 17, като 15 от тях изпълняваха възлаганите им от МКБПМН ангажименти. Същите активно съдействат и на ИДПС.

Акцентът в работата на обществените възпитатели беше насочен към превантивната работа с малолетните и непълнолетните. Не бе подценена и индивидуалната корекционно -възпитателна работа. На шестмесечие същите представиха отчети за дейността си. На заседание на Комисията беше обсъдена дейността им и набелязани мерки за преодоляване на пропуснатите слабости. Затруднения се срещнаха и при извършването на проверките по чл. 16, ал. 2 от ЗБППМН, като основна причина се яви ангажираността на хората, определени за обществени възпитатели. Този проблем не е значим когато касае действия на територията на училището в което работи обществения възпитател, но е съществен в случаите, когато изпълнението на проверката предполага отсъствие от основното работно място. Налага се изводът, че за обществени възпитатели е необходимо да бъдат привлечени и лица с възможност да отделят достатъчно време и за работа към Комисията, като за това следва да получават предвиденото в ЗБППМН възнаграждение.

Проблемите, свързани с материалното стимулиране на обществените възпитатели и през тази година не намериха окончателно разрешение, въпреки положените усилия от страна на ръководния състав.

Констатациите са, че независимо от постигнатото, обстоятелствата изискват още по активна работа от страна на обществените възпитатели. Липсва необходимата динамика и активност в работата с децата. Няма достатъчно инициативност. Изводите подсказват, че през настоящата година е необходима сериозна промяна в работата на обществените възпитатели, която да доведе до повишаване качеството на комплексната им дейност. Успоредно с това, следва да се направят промени в числеността и да се работи по разрешаване на проблемите, свързани с осигуряването на средства за материално стимулиране, тъй като трайното неразрешаване на проблема води до ниска мотивация на обществените възпитатели.

7. Квалификационна дейност.

Все още извършеното в това направление е напълно недостатъчно. Липсата на средства не дава възможност за организирането на перманентна, качествена и резултатна квалификационна дейност.

Членовете на Комисията участват редовно в квалификационните форми организирани от други институции и неправителствени организации. В квалификационните форми организирани от ЦКБППМН участва секретаря на Комисията. Но това не е глобално решение на въпроса. Необходимо е квалификационната дейност да се организира от самата комисия, да бъде качествена, ефективна и непрекъсната. Но на този етап не можем да посочим съществени резултати в това отношение.

Желанието ни е осигуряване на възможност за провеждане на квалификационна дейност с обществените възпитатели и останалите специалисти, ангажирани с превенцията на противообществените прояви на малолетните и непълнолетните, като тази квалификация да води до създаване на конкретни умения за работа с агресивни деца, с безнадзорни деца, с деца, жертви на насилие, и т.н.